De reünie (2015)

Regie: Menno Meyjes | 98 minuten | drama, thriller | Acteurs: Thekla Reuten, Daan Schuurmans, Marie-Mae van Zuilen, Daantje Idelenburg, Myron Wouts, Joep van der Geest, Tobias Kersloot, Eli Rietveld, Lara Leijs, Vivian Verkooy-Puppe, Dirk Marks, Jorik van der Veen

Van huis uit is Simone van der Vlugt (1966) schrijfster van historische jeugdromans. Op haar 28e debuteerde ze met ‘Het amulet’ (1995), een verhaal over de heksenvervolging. Vele boeken zouden volgen. In 2004 verscheen haar eerste roman voor volwassenen, de literaire thriller ‘De reünie’. In korte tijd groeide de Alkmaarse schrijfster uit tot een van de populairste auteurs van ons land. Zo werden er van haar eerste drie literaire thrillers – naast ‘De reünie’ zijn dat ‘Schaduwzuster’ en ‘Het laatste offer’- bij elkaar een half miljoen exemplaren verkocht. Een verfilming liet desondanks enige tijd op zich wachten, maar elf jaar na het verschijnen van ‘De reünie’ is hij er dan toch. Niemand minder dan Menno Meyjes, gepokt en gemazeld als scenarioschrijver en filmmaker in Hollywood, nam plaats op de regiestoel. Hij kreeg Trudie Styler, de echtgenote van Sting, zo ver om een cameo’tje te spelen als medium dat door de moeder van de twintig jaar eerder verdwenen tiener Isabel wordt ingeschakeld om contact te leggen, al voegt haar aanwezigheid eigenlijk niets toe. In tegenstelling tot wat je zou verwachten zijn het niet de ervaren acteurs Thekla Reuten en Daan Schuurmans die ‘De reünie’ dragen, maar hun jeugdige tegenhangers.

Het verhaal mag zich in het boek dan afspelen in Den Helder, voor de film werd die locatie ingeruild voor het (blijkbaar) hippere Bloemendaal. Na een burn-out keert de 35-jarige Sabine Kroese (Thekla Reuten) terug op haar werk. Al bij aanvang blijkt dat ze daar niet langer op haar plaats is. Ze heeft er geen vrienden meer en haar chef behandelt haar allesbehalve correct. Er is echter één lichtpuntje: de ontmoeting met de knappe Olaf van Oirschot (Daan Schuurmans), een man die ze zich herinnert van haar middelbareschooltijd. Sneller dan ze zelf wil toegeven, begint ze iets voor hem te voelen. Gevoelens waar hij gretig op ingaat. Sabine probeert haar leven weer op te pakken, maar een aankondiging van een reünie van haar middelbare school zet haar leven plotseling op zijn kop. Het rakelt een belangrijke gebeurtenis uit haar jeugd op: de verdwijning van haar hartsvriendin Isabel Hartman (Daantje Idelenburg). Sabine voelt zich enorm schuldig; misschien zou Isabelle nooit verdwenen zijn als Sabine met haar mee naar huis was gefietst die bewuste dag… Ze begint te wroeten in het verleden en komt steeds dichter bij het ware, angstaanjagende verhaal van Isabels verdwijning.

De morsige conciërge van de school die zich door Isabel en haar vriendinnen liet uitdagen, Olaf die heimelijk verliefd op haar was, muzikant Bart die na de zelfmoord van zijn held Kurt Cobain het leven niet meer zag zitten maar niet alleen ten onder wilde gaan. Of was het gewoon een willekeurige voorbijganger die een einde maken aan het leven van de jonge Isabel. Zoals in veel thrillers zijn er genoeg verdachten. Meyjes lardeert zijn film met terugblikken op het verleden, waarin we mee mogen kijken in het leven van een stel zeventienjarigen. De jaren negentig blijken toch tijdlozer dan vooraf gedacht. De film is tot in detail aangekleed (als je zelf opgroeide in de nineties herken je de kleding zeker), en de scènes in het ’nu’ pik je er ook zonder enige moeite uit. De hipstertrend van de yuppies met ellenlange baarden zijn de filmmakers niet ontgaan, want zowel Sabines zus Robin (Eli Rietveld) als haar oud-klasgenoot Bart (Joep van der Geest) zijn uitgedost met een imposante bos haar op de kin.

Hoewel de ontknoping niet voor iedereen als een verrassing zal komen – want ook als je het boek niet gelezen hebt, voel je als kijker al een beetje aan waar het naartoe gaat – weet Meyjes de film goed op te bouwen. Probleem is alleen, en dat ligt niet aan Reuten of aan de film maar aan het bronmateriaal, dat hoofdrolspeelster Sabine, in elk geval de oudere versie, niet zo’n sympathiek personage is. Ze is stug, onpeilbaar en gesloten. Reuten is bovendien veel te knap – ook met bril – om een muurbloempje te spelen. Daar komt bij dat Daan Schuurmans het soort rol speelt waar hij in gespecialiseerd lijkt te zijn, die van onberekenbare rijkeluiszoon met megalomane trekjes. Olaf van Oirschot is een soort Anton Noordermeer light – zijn personage uit de dramaserie ‘Westenwind’, waarmee hij bekend werd bij het grote publiek. Veel sterker dan de scènes in het heden zijn die in het verleden. In de flashbacks komen we steeds iets meer te weten over de onderlinge relaties tussen Sabine, Isabel, Olaf, Bart en anderen uit hun middelbareschooltijd. Meyjes weet de sfeer van ontluikende volwassenheid, verliefde gevoelens, onzekerheid en het gevoel ‘erbij te willen horen’ uitstekend te kenschetsen en de jonge acteurs – Marie-Mae van Zuilen als de jonge Sabine voorop – spetteren van het doek.

‘De reünie’ is de zoveelste verfilming van een literaire thriller van Hollandse bodem, die past in het rijtje ‘Terug naar de kust’ (2009) en ‘De eetclub’ (2010). De film wordt aardig opgebouwd, al zal de doorgewinterde speurder snel doorhebben hoe de vork in de steel zit. De kracht ligt hem in de flashbacks, die levendiger en sprankelender zijn dan de scènes in het heden en waarin sterk geacteerd wordt door de jonge cast. Vooral Marie-Mae van Zuilen is een ware ontdekking!

Bioscooprelease: 16 juli 2015
VOD-release: 17 december 2015
DVD- en blu-ray-release: 18 december 2015