Grudge Match (2013)

Regie: Peter Segal | 113 minuten | komedie, sport | Acteurs: Sylvester Stallone, Robert De Niro, Kevin Hart, Alan Arkin, Kim Basinger, Jon Bernthal, LL Cool J, Ireland Baldwin, Anthony Bean, Mason Mackie, Barry Primus

Dat bejaarden wel eens op de vuist gaan, is niets nieuws, maar dat ze er een heel stadion mee vol krijgen is niet vaak gezien. Dertig jaar na hun laatste gevecht nemen Henry ‘Razor’ Sharp (Stallone) en Billy ‘the Kid’ McDonnen (De Niro) het weer tegen elkaar op om voor eens en altijd te bepalen wie er beter is. In hun hoogtijdagen hebben ze slechts twee keer tegen elkaar gespeeld, de ene keer won The Kid, en de andere keer Sharp. The Kid heeft in zijn carrière alleen van Sharp verloren, en claimt dat hij toen niet in vorm was – en wil daarom een rematch. Als de zoon van de toenmalige boeker hem benadert, zegt hij dan ook volmondig ‘ja’.

Sharp ziet er echter helemaal niets in om boksen weer op te pakken. Na zijn winst op The Kid is hij prompt met boksen gestopt, om The Kid zijn wraak af te nemen, omdat die met zijn vriendin naar bed was geweest. Het is verrassend om een soort gevoelige kant van Stallone voorgeschoteld te krijgen, maar minder verrassend dat die stoïcijns naar boven komt na dertig jaar onderdrukt te zijn. Ook De Niro mag in ‘Grudge Match’ hinten naar emoties. Je zou bijna zeggen dat het een coming-of-age film is, waarin beide mannen inzichten over het leven verwerven, het verleden accepteren, en een beetje volwassene worden. Het geeft deze grappige film in ieder geval een achtergrond om het geheel een beetje diepte te geven, wat net het verschil maakt tussen ‘film met oude sterren om geld te verdienen’ en ‘erg leuke film met oude sterren om geld te verdienen’.

‘Grudge Match’ draait om de droge grappen en het atletische vermogen van de oudjes De Niro en Stallone, en heeft nog best een leuke verhaallijn. Het gekibbel van de oude rivalen is erg vermakelijk, en het is misschien maar fijn dat er ondertitels bestaan om iets te kunnen maken van het gemompel van Stallone. Het thema van ouderdom komt steeds terug, zowel de verbale als de visuele gimmicks. Soms is het wat overdreven, maar de verwachtingen mogen ook niet te hoog zijn voor deze film, die gemaakt is om te vermaken (ja, en om geld te verdienen).

Mirte Brethouwer

Bioscooprelease: 20 maart 2014
DVD- en blu-ray-release: 16 juli 2014