Hitman (2007)

Regie: Xavier Gens | 93 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Timothy Olyphant, Dougray Scott, Olga Kurylenko, Robert Knepper, Ulrich Thomsen, Michael Offei, Henry Ian Cusick

Een game die verfilmd wordt is niets nieuws. Een game die verfilmd wordt en dan ook nog eens aardig is om naar te kijken, dat is al heel wat anders. Zowel voor fans als de niet-kenners van het succesvolle spel Hitman is ‘Hitman’ een schot in de roos. Tenminste, als je van ‘The Bourne Identity’-achtige films houdt.

Agent 47 (Timothy Olyphant) krijgt het aan de stok met een heleboel zware jongens. Onduidelijk is soms wie, wat en waarom, maar het moet gezegd dat het er wél mooi en spectaculair uitziet. Het blijft classy, net als 47 zelf; weinig ketchup dat van het beeld druipt, zeker in verhouding met het aantal doden en gewonden dat valt. Er wordt geïmpliceerd dat 47 het niet alleen met externe vijanden aan de stok krijgt, maar ook vecht met de demonen in hemzelf. Dit laatste wordt niet echt duidelijk uit het kijken van de film, vooral omdat Olyphant 24/7 met zijn typische pokerface rondloopt en geen spoortje emotie toont. Wat natuurlijk ook weer de kracht is van agent 47…

Toch schuilt er ergens wel een man in hem; wanneer Nika (Olga Kurylenko), het speeltje van president Mikhail Belicoff (Ulrich Thomsen) – de man die hij om moet brengen – op zijn pad komt, blijkt hij gevoelig te zijn voor haar charmes. Nu moet hij niet alleen zichzelf, maar ook deze dame beschermen tegen zijn achtervolgers. Als kijker is het moeilijk voor te stellen dat ze zo snel een band met elkaar krijgen en je verwacht dat ieder moment de aap uit de mouw komt en dat Nika haar ware aard toont. Kortom: het blijft een beetje te oppervlakkig om er echt in te kunnen geloven.

Aan de andere kant van het verhaal staat Dougray Scott (Mike Whittier), Interpol agent en geobsedeerd door het pakken van de mysterieuze agent 47. Ook zijn karakter is niet genoeg uitgediept en blijft vluchtig van aard. Toch doet Mike Whittier het niet slecht en met zijn schattige Schotse accent is hij best overtuigend en aandoenlijk.

‘Hitman’ is een snelle actiefilm met goed camerawerk. Af en toe gaat het wat langzamer, maar over het algemeen zit de vaart er genoeg in om te blijven boeien. Dat ‘Hitman’ oorspronkelijk een videogame was komt nergens duidelijk naar boven, wat maakt dat het ook voor de ‘gewone’ actiefilm kijker een prima film is. Wel jammer dat het zo oppervlakkig moet blijven.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 29 november 2007