Interview with the Vampire (1994)

Regie: Neil Jordan | 123 minuten | drama, horror, fantasie | Acteurs: Tom Cruise, Brad Pitt, Kirsten Dunst, Stephen Rea, Antonio Banderas, Christian Slater, Virginia McCollam, John McConnell, Mike Seelig, Bellina Logan, Thandie Newton, Indra Ové, Helen McCrory, Lyla Hay Owen, Lee E. Scharfstein, Monte Montague, Nathalie Bloch-Lainé, Jeanette Kontomitras, Roger Lloyd-Pack, George Kelly, Nicole DuBois, Laure Marsac, Domiziana Giordano

‘Interview with the Vampire’ is een overdadig aangeklede en sfeervolle horror/thriller, die toch niet helemaal bevredigt. Regisseur Neil Jordan (vers van het mysterieuze en verrassende ‘The Crying Game’) neemt hier het eerste deel van de duistere en erotische vampiercyclus van Anne Rice ter hand. Hij weet mooie plaatjes te schieten en een groot deel van de essentie in stand te houden, maar het plot is te episodisch en mist een sterk middenstuk. Dit komt vooral door de afwezigheid van Tom Cruise in dat gedeelte van de film. Als de cynische vampier Lestat zuigt hij letterlijk alle aandacht naar zich toe en zet één van de beste rollen uit zijn carrière neer. En dat terwijl schrijfster Rice vooraf maar weinig vertrouwen had dat Cruise in staat was om haar belangrijkste karakter neer te zetten. Na de film gezien te hebben, kwam ze – even openlijk als ze Cruise aanvankelijk had afgebrand – terug van haar standpunt en prees zijn prestatie uitvoerig. Terecht, want Cruise draagt met zijn vertolking de film. Dat maakt het des te ongelukkiger voor de film dat hij in het middensegment uit beeld verdwijnt. Hierdoor boet ‘Interview with the Vampire’ danig aan kracht in en dat terwijl de andere twee hoofdrolspelers toch niet de minsten zijn: Brad Pitt als de gekwelde Louis en een piepjonge Kirsten Dunst als kindvampier Claudia. De laatste geeft hier al een aardig staaltje van haar kunnen weg, maar zonder Cruise als magnetiserend middelpunt, blijft de film zoekende. De toevoeging van Antonio Banderas als de flamoyante en sluwe Armand, de leider van de Parijse vampiers, brengt wel enige fleur terug. Jordans ‘vaste’ kracht Stephen Rea, die zo intens overkwam in ‘The Crying Game’, wekt nu voornamelijk irritatie als Santiago, een volgeling van Armand.

De aankleding en kostumering is fantastisch. Jammer genoeg zijn enkele aspecten van de vampieren-mythologie voor de verfilming versimpeld. Maar dankzij Rice – die haar boek tot screenplay bewerkte – zijn flitsen van de ironische humor aanwezig. Ook blijft de film trouw aan haar visie over de vampierfilosofie wat betreft het “eeuwige leven” en wat moraliteit in dat opzicht betekent. Zoals Lestat zo treffend opmerkt: “God doodt zonder onderscheid. En dat zullen wij ook.” Ondanks de onevenwichtige structuur toch zeer de moeite waard, vooral vanwege de heerlijk demonische versie van Lestat die Cruise hier neerzet.

De interviewer zou oorspronkelijk gespeeld worden door River Phoenix, maar deze overleed voor de opnamen. De film is aan hem opgedragen en Christian Slater, die zijn plaats innam, doneerde zijn salaris aan goede doelen.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 15 december 1994