Man on Fire (2004)

Regie: Tony Scott | 146 minuten | actie, drama, thriller, misdaad | Acteurs: Denzel Washington, Dakota Fanning, Marc Anthony, Radha Mitchell, Christopher Walken, Giancarlo Giannini, Rachel Ticotin, Jesús Ochoa, Mickey Rourke

Denzel Washington heeft de hoofdrol in ‘Man on Fire’, een film van Tony Scott. De film bestaat uit twee delen, het eerste vertelt het verhaal van een alcoholverslaafde bodyguard die een vriendschap opbouwt met een jong meisje, het tweede deel laat zien wat er gebeurt als die bodyguard boos wordt. Laten we bij het eerste deel beginnen.

Denzel speelt een ijzersterke rol als voormalig CIA agent Creasy, een persoonlijke bodyguard met een alcoholprobleem. Als Creasy wordt gevraagd het kleine meisje Pita (Dakota Fanning) te beschermen denkt hij een makkelijke baan te hebben gekregen. Met een fles sterke drank in de linkerhand en een pistool in de rechter komt Creasy door zijn deprimerende uren heen. Het personage dat Denzel neerzet is geweldig. De eerste helft van de film kent niet veel actie maar dat is ook totaal niet nodig, Denzel maakt zonder moeite van Creasy een complex karakter. Je voelt de sympathie voor de man groeien ondanks het drinken en de norse houding die hij aanneemt.

Dan begint de vriendschap met Pita te groeien. Dakota Fanning toont zich een echte actrice, naarmate Pita’s vriendschap met Creasy groeit, wordt het steeds leuker om Fanning te zien spelen. Op Haley Joel Osment (‘The Sixth Sense’) na, zijn de meeste kind acteurs een flinke ergernis in de film. Dakota is hierop echt een uitzondering en ze zal zonder twijfel nog vele rollen aangeboden krijgen. Naast Washington en Fanning zijn er bijrollen voor Marc Anthony en Christopher Walken.

Net als in de wraakfilms ‘Kill Bill vol. 1’ en ‘Kill Bill vol. 2’ is het tweede deel van ‘Man on Fire’ in vele manieren anders dan het eerste. Na de onvermijdelijke ontvoering van Pita slaan bij Creasy de stoppen door. ‘Man on Fire’ transformeert van meeslepend drama tot een keiharde wraakfilm. Net als ‘Kill Bill vol. 1’ en ‘Kill Bill vol. 2’ overigens met de quote “revenge is a dish best served cold”.

Omdat Tony Scott geen simpele actiefilm wilde maken, besteedde hij veel tijd aan het ontwikkelen van de personages en hun relaties. Een goede keuze want het eerste uur kan je echt genieten van Denzel Washington en Dakato Fanning in een ontroerend drama. Ondanks het goede voorbereidende werk is het moeilijk om in de moordende Creasy de eigenschappen terug te vinden van de Creasy waar je in de eerste helft zo van bent gaan houden. Dat is erg jammer, want daarmee gaat een deel van de kracht van de film verloren.

Tony Scott en Denzel Washington maken van ‘Man on Fire’ een film om gezien te hebben. De actie had subtieler gemogen maar er zijn nog genoeg kunstwerkjes over die de film erg aangenaam maken. Zo is er een soundtrack die, naast een flink aantal nummers van Nine Inch Nails, de stem van Lisa Gerrard bevat. De stem is zeer herkenbaar en zal menig bioscoopbezoeker doen denken aan ‘The Gladiator’ waar Lisa Gerrard in samenwerking met Hans Zimmer een onvergetelijke soundtrack verzorgde. Ook in ‘Man on Fire’ is ze weer een aanwinst voor de film.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 18 november 2004