Red Rock West (1992)

Regie: John Dahl | 98 minuten | thriller | Acteurs: Nicolas Cage, J.T. Walsh, Lara Flynn Boyle, Dennis Hopper, Craig Reay, Vance Johnson, Robert Apel, Bobby Joe McFadden, Dale Gibson

Hebben acteurs een goed script nodig om een geïnspireerde indruk achter te laten? Misschien niet allemaal, maar Nicolas Cage lijkt een schoolvoorbeeld van het bovenstaande. Het leverde mooie films op als ‘Raising Arizona’, ‘Leaving Las Vegas’, ‘Face/Off’ en ‘City of Angels’. In enkele gevallen wekt Cage echter de indruk totaal verveeld te zijn met zijn rol. In ‘Wild at Heart’ bijvoorbeeld, maar ook in ‘Red Rock West’. Hij trekt dan een gezicht of hij tegen zijn zin op visite moet bij tante Keetje (stilzitten en 1 kaakje). Zijn lome blik – in de eerstgenoemde films nog een verleidingstool – doet in ‘Red Rock West’ een naderende aanval van slaapziekte vermoeden.

Zonder gekkigheid: het resulteert in een acteerstijl die op het randje van parodiëring balanceert. Dat laatste zou je deze film bijna toedichten, maar zij is er te conventioneel voor. ‘Red Rock West’ hangt aan elkaar van de clichés. Het geeft geen pas ze hier allemaal de revue te laten passeren – oordeel zelf – maar een samenvatting lijkt op zijn plaats. Michael Williams is een goedwillende hick die geld nodig heeft. Dan ben je toch blij dat je de kans krijgt iemand voor een paar centjes te vermoorden. Maar tussendoor eerst nog even een gewonde man naar het ziekenhuis brengen. Oeps, hij had ook kogelgaten in zijn lijf. Jammer, dan maar even met de sheriff gaan praten, want we willen toch geen kwaad? Rijdt die onnozelaar je de bush in en trekt zijn pistool. Nou ja, zeg. Met de benenwagen dan maar. Shit, je struikelt en rolt zo de weg op. De naderende auto kan nog net op tijd remmen en wie stapt er uit: Dennis Hopper. Niet je favoriete ambulancebroeder. Maar alla, we zijn goed van vertrouwen en gaan een pilsje met hem drinken. Stomtoevallig stapt ook de sheriff de kroeg binnen en die kent Dennis. Gelukkig heeft het toilet een raam. Je weet het goed gemaakt, er is een lekker wijf in de buurt die haar behoefte aan een goede beurt met sterke drank weg aan het spoelen is. Eroverheen? Nee: daar heb je die boeven weer. Start de wagen, Japie. Ho ho, eerst nog effe tanken. Maar flikkerden daar ook niet de neonlichten van motelketen Comfort Inn? Niks vluchten: ,,I’ve got a much better idea”, kreunt je beschonken maar nog steeds betere helft. J.T. Walsh doet zijn uiterste best in deze film, maar wie in dit genre verwend wil worden kan aan een film als U-turn een betere avond beleven; wie van Dennis Hopper houdt heeft een keur aan mooiere vertolkingen van psychotische criminelen tot zijn of haar beschikking; wie van Lara Flynn Boyle houdt schrijft haar een brief of had haar halverwege de jaren tachtig een indringend beroepskeuzeadvies moeten geven.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 8 juli 1993