Practical Magic (1998)

Regie: Griffin Dunne | 104 minuten | drama, komedie, romantiek, fantasie | Acteurs: Nicole Kidman, Sandra Bullock, Stockard Channing, Aidan Quinn, Dianne Wiest, Goran Visnjic, Evan Rachel Wood, Alexandra Artrip, Mark Feuerstein, Caprice Benedetti

Sally (Sandra Bullock) en Gillian (Nicole Kidman) Owens hebben altijd al geweten dat ze anders waren. Na de dood van hun ouders werden ze liefdevol opgevangen door hun tantes (Dianne Wiest and Stockard Channing) waar ze chocolade voor ontbijt kregen, huiswerk niet belangrijk was en ze handige magie leerden. Maar de toverformule is niet helemaal gratis voor de dames Owens: iedere man waar ze verliefd op worden is gedoemd een jonge dood te sterven. Nu zijn ze twee totaal verschillende volwassen vrouwen die met hulp van hun handige magie de strijd aangaan met de vloek die op hun familie rust.

De twee zussen die in uiterlijk al net zo veel verschillen als in karakter, gaan voor lange tijd uit elkaar. Gillian (Nicole Kidman) zoekt het avontuur en leuke mannen op, terwijl Sally (Sandra Bullock) verbitterd achterblijft op het achtergebleven eiland. Dankzij de tantes Frances (Stockard Channing) en Jet (Dianne Wiest) komt Sally toch aan de man en krijgt ze twee dochters die beide net zo verschillend zijn. Maar de vloek neemt de overhand en manlief legt het af. De zusterband blijkt groot genoeg dat zonder bericht Gillian weet dat Sally haar nodig heeft. Niet veel later zijn de rollen echter omgekeerd wanneer Gillian in de problemen komt met één van haar mannelijke keuzes (Goran Visnjic). Pas dan wordt de echte magie uit de kast getrokken en komen de zusjes steeds meer in de problemen. Zeker wanneer inspecteur Gary Hallet (Aidan Quinn) komt uitzoeken wat er met die vreselijke man is gebeurd.

‘Practical Magic’ had zo de pilot aflevering van ‘Charmed’ kunnen zijn, met slechts een paar aanpassingen. Het is niet toevallig dat die serie nog datzelfde jaar (1998) startte. De magie in ‘Practical Magic’ is veelal meer het kleine en handige dat Klazien uut Zalk ook had kunnen brouwen. Verwacht dus geen uitgebreide special effects. Dit is in de eerste plaats een romantische film en in de tweede plaats komt de fantasy. Het komedie-element komt op de laatste plaats, want je gaat nou niet echt schaterlachen.

Inspelend op de hype van de jaren negentig, biedt deze film Girl Power in het kwadraat. Ware het niet dat Kidman vooral lijkt te zijn gecast om aanwezig te zijn en mooi te wezen. Dat doet ze overigens in deze film beter dan ooit. De échte hoofdrolspeelster van de film is Bullock die in de vier jaar tijd sinds ‘Speed’ in tien verschillende films heeft gespeeld. Zij vertoont Girl Power door erop te wijzen dat normaal al moeilijk genoeg is. Maar dat is niet de boodschap van de film, dat is deze: “verloochen jezelf niet en handel naar je eigen natuur, dan pas word je echt gelukkig”. Kortom, had Nicole Kidman er niet in gezeten, dan had geen enkele man zich vermaakt met ‘Practical Magic’. Een chick-flick met wat meer inhoud dan gemiddeld.

Roland Torenbeek

Bioscooprelease: 14 januari 1999