Rushlights (2013)

Regie: Antoni Stutz | 98 minuten | misdaad, drama, romantiek, thriller | Acteurs: Josh Henderson, Haley Webb, Beau Bridges, Aidan Quinn, Jordan Bridges, Lorna Raver, Crispian Belfrage, Philip Lenkowsky, Joel McKinnon Miller, Nestor Aaron Absera, Amanda Carlin

Billy en Sarah reizen samen van de Californische metropool Los Angeles naar een klein stadje in Texas om daar op valse gronden de erfenis van een aan een overdosis drugs overleden vriendin (die als twee druppels water lijkt op Sarah) op te eisen. Maar het jonge stel raakt al snel verzeild in een nachtmerrie van hebzucht en verraad. Naast de twijfels die bestaan over de doodsoorzaak van de oom die de erfenis heeft nagelaten, blijken er meer personen te zijn die aanspraak maken op het geld.

De plaatselijke, zich ietwat verdacht gedragende sheriff staat argwanend tegenover de twee onbekenden die plots in zijn stadje opduiken, terwijl Billy en Sarah ook nog te maken krijgen met de gevaarlijke, wraakzuchtige en sadistische drugsdealer van hun overleden vriendin. Alleen de advocaat (de broer van de sheriff) die de nalatenschap beheert lijkt het tweetal ogenschijnlijk vriendelijk en goedgezind tegemoet te treden. Maar dan komt er een duister familiegeheim aan het licht en wordt duidelijk dat het sluwe plan van Billy en Sarah van begin af aan gedoemd was om te mislukken.

Het verhaal dat in ‘Rushlights’ wordt verteld heeft zeker de potentie voor een suspenserijke film in neo-noirstijl en ademt ook een lekker broeierig en bij vlagen behoorlijk duister sfeertje. Maar helaas blijven het script en acteerwerk wat achter bij de verwachtingen die je als kritische filmliefhebber hebt na het lezen van de synopsis. De invloed van films als ‘Red Rock West’ of de misdaadklassiekers van Tarantino is evident, maar het niveau van dergelijke prenten haalt ‘Rushlights’ helaas zelden of nooit. Script en plot zijn bijvoorbeeld wat aan de slordige kant en bevatten net wat te veel opvallende gaten en vreemde, te vergezochte of onwaarschijnlijke wendingen om het verhaal geloofwaardig te houden.

Het acteerwerk is over de gehele linie redelijk, maar Josh Henderson toont wel duidelijk dat hij nog wat kwaliteit tekortschiet om als hoofdrolspeler een film echt te dragen. Hij overdrijft het wantrouwende en onder hoogspanning staande karakter van zijn personage, waardoor de echt spannende en dramatische momenten in de film significant aan kracht inboeten. Ook de chemie tussen de twee hoofdprotagonisten is niet van dien aard dat je als kijker echt veel binding krijgt met de personages waar het in ‘Rushlights’ echt om draait. De soundtrack is eveneens iets te zwaar en ernstig aangezet, vooral omdat de vaak dreigend klinkende muziek ook opduikt in spanningsvrije scènes die daar eigenlijk niet om vragen.

Het zou zeker te ver gaan om ‘Rushlights’ te betitelen als een draak van een film, maar het is wel een prent die zijn potentie niet helemaal waarmaakt. Niet onaardig voor een of twee kijkbeurten, maar verre van memorabel.

Frank Heinen

DVD-release: 19 mei 2015