Stargate (1994)

Regie: Roland Emmerich | 116 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Kurt Russell, James Spader, Jaye Davidson, Viveca Lindfors, Alexis Cruz, Mili Avital, Leon Rippy, John Diehl, Carlos Lauchu, Djimon Hounsou, Erick Avari, French Stewart, Gianin Loffler, Christopher John Fields, Derek Webster, Jack Moore, steve Giannelli

Roland Emmerich is een fan van het absurde: buitenaardse invasies (‘Independence Day’), reuzenmonsters (‘Godzilla’), apocalyptische klimaatverandering (‘The Day After Tomorrow’) en complottheorieën over Shakespeare (‘Anonymous’) zijn gesneden koek voor de in Duitsland geboren Hollywoodregisseur. In zijn doorbraakfilm ‘Stargate’ stort hij zich op het werk van Erich von Danneken, die de theorie propageerde dat de vroege menselijke culturen bezocht werden door buitenaardse wezens.

In ‘Stargate’ ontdekken wetenschappers in een oude Egyptische ruïne een buitenaardse teleportatiemachine, een zogeheten StarGate. Egyptoloog Daniel Jackson (James Spader, bekend uit ‘Boston Legal’, ‘The Blacklist’ en ‘Avengers: Age of Ultron’) en kolonel Jack O’Neil (Kurt Russell, bekend uit ‘The Thing’, ‘Escape From New York’ en ‘Big Trouble In Little China’) leiden een expeditie door de StarGate, en ontdekken een planeet die bewoond wordt door mensachtige wezens die de Egyptische god Ra aanbidden.

‘Stargate’ laat zich inspireren door tal van pseudowetenschappelijke theorieën over ‘wormgaten’ en buitenaardse wezens die door oude culturen als goden aanbeden werden, en is daarmee een vermakelijke pulpfilm die volledig opgaat in de eigen mythologie. Niet voor niets staat de film aan de basis van een groot franchise van meerdere tv-series die zich kunnen meten met ‘Star Trek’. Wel voelt het concept van aliens die er precies zo uitzien als mensen een beetje oubollig aan – een overblijfsel uit de tijd dat special effects te beperkt waren om minder mensachtige wezens te produceren. Ook is de film wat anticlimactisch – na een goede, mysterieuze opbouw voelen het slotconflict en de eindtwist wat voorspelbaar en mak, al is wel direct te zien waar Emmerichs inspiratie voor zijn volgende film, ‘Independence Day’, vandaan kwam.

Wetenschapper Spader en no-nonsense militair Russell zijn vermakelijke hoofdrolspelers in een film die verder bevolkt wordt door vrij saaie bijrollen. Djimon Hounsou, inmiddels een grote naam in films als ‘Amistad’, ‘Blood Diamond’ en ‘Guardians of the Galaxy’, valt op in een kleine rol als Horus, maar verder zijn de meeste castleden al vrij snel weer vergeten. Desondanks is het een vermakelijk sci-fi-spektakel dat vooral bijblijft vanwege het bizarre verhaal. Wie daarvan houdt, mag ‘Stargate’ zeker een kans geven.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 30 maart 1995