Sinister (2012)

Regie: Scott Derrickson | 110 minuten | horror, thriller | Acteurs: Ethan Hawke, James Ransone, Juliet Rylance, Fred Dalton Thompson, Danielle Kotch, Michael Hall D’Addario, Clare Foley, Rob Riley, Tavis Smiley, Janet Zappala, Victoria Leigh, Cameron Ocasio, Ethan Haberfield, Danielle Kotch, Blake Mizrahi, Nicholas King

Om op te vallen tussen al die spookhuisfilms die er de afgelopen jaren zijn gemaakt, moet je van goede (sorry…) huize komen. ‘Sinister’ is zo’n film. Spannend, beklemmend en ijzingwekkend van begin tot eind!

In ‘Sinister’ draait het om Ellison (Ethan Hawke). Deze uitgebluste schrijver probeert krampachtig het succes van zijn debuut te evenaren. De auteur heeft zich gespecialiseerd in ‘True Crime’ verhalen en via insinuaties, onderzoeksjournalistiek en een scherpe pen hoopt hij onopgeloste moordzaken alsnog op te lossen. Dat lukt dus niet altijd en als Ellison met zijn gezin naar een klein gehucht verhuist om daar aan zijn nieuwe boek te werken, wordt hij onmiddellijk onvriendelijk ontvangen door de autoriteiten. Niet zonder reden, want nabij het nieuwe onderkomen van de schrijver is een moord gepleegd. Ellison hoopt die onopgeloste zaak alsnog op te lossen. Zijn familie kent het verleden van het pand niet. Dat het er spookt, blijkt als snel als Ellison een doos met macabere video’s op zolder ontdekt.

‘Sinister’ begint al direct ijzersterk door zo’n macaber filmpje te tonen. De schokkende beelden in combinatie met een sterke soundtrack (de repeterende muziek past in eerste instantie niet bij de beelden en dat levert een ongemakkelijke sfeer op. Je probeert beeld en geluid met elkaar te rijmen, maar het blijft schuren. Op den duur kruipt het vervreemdende geluid onder de huid) sleuren je direct het verhaal in. Ethan Hawke speelt erg ingetogen en dat is ook wel eens verfrissend. Verwacht dit keer geen woede-uitbarsting van hem. Hawke draagt de film en dat doet hij erg goed, want hij weet van dit wandelende cliché (uitgebluste schrijver op zoek naar succes verwaarloost zijn familie door zijn obsessie) een aansprekend en inleefbaar personage te maken. De rest van de cast acteert adequaat, maar weet helaas nooit echt op te vallen.

Regisseur Scott Derrickson besteedt veel aandacht aan spanningsopbouw en heeft een grote troef in handen in de vorm van de creepy videobanden. Elke kortfilm is ijzingwekkend spannend. De combinatie van de verontrustende beelden en nagelbijtende muziek hakt er elke keer weer in. Het lijkt erop alsof Derrickson zichzelf ook keer op keer wil overtreffen. De videofilms zijn erg creepy en worden steeds heftiger. Je ziet alledaagse gezinsuitjes ontaarden in wrede moordpartijen (die zoals gezegd niet al te grafisch in beeld zijn gebracht).

‘Sinister’ is een spannende film die je in een donkere kamer moet kijken. Lichten en telefoon uit en een goede nachtrust maar een keer overslaan…

Bioscooprelease: 15 november 2012
DVD- en blu-ray-release: 27 februari 2013