Barbie en De roze schoentjes – Barbie in the Pink Shoes (2013)
Regie: Owen Hurley | 75 minuten | animatie, fantasie, familie | Originele stemmencast: Kelly Sheridan, Katie Crown, Trevor Devall, Brett Dier, Ali Liebert, Bill Mondy, Kyle Rideout, Teryl Rothery, Tabitha St. Germaine, Lori Triolo
Roze, rozer, rozest. De meest recente toevoeging aan de niet te stoppen reeks ‘Barbie’ films, ‘Barbie en De roze schoentjes’ (‘Barbie in the Pink Shoes’), blinkt weer uit in zoete, glinsterende typische meidenkleurtjes. Dat begint zoals altijd met de verpakking. Handig, want zo weten de niet-doelgroepers dat ze er met een grote boog om heen kunnen lopen en ouders die voor hun kleine meisjes aan het winkelen zijn, zullen niet gauw mis grijpen.
Dit keer staat Kristyn Farraday, een ballerina, centraal als het Barbiefiguur. Tijdens repetities voor een belangrijke uitvoering wordt duidelijk dat zij graag de hoofdrol wil dansen, maar dat de aandacht van Madame Natasha, haar strenge danslerares, meer naar de perfecte en – uiteraard – hooghartige Tara gaat. Desondanks weet Kristyn er tijdens haar uitvoering van ‘het melkmeisje’ voor te zorgen dat de instructrice zo ongeveer flipt als ze zich niet aan de choreografie houdt. In plaats daarvan laat ze haar hart spreken tijdens het dansen en laat ze zich mee voeren op de muziek. Kristyn schrikt van een boze uitroep, valt, en breekt één van haar spitzen. Achter de coulissen helpt een oudere dame haar en haar assistente/vriendin Hailey aan nieuwe schoentjes, roze… Wanneer Kristyn die aantrekt bevinden zij en Hailey zich ineens in een hele andere wereld…
In ‘Barbie en De roze schoentjes’ wordt een tweetal bekende balletten in het verhaal van Kristyn verweven, zoals het Franse ‘Giselle’ en het (onvermijdelijke) Russische ‘Zwanenmeer’. Er is ook een boosaardige sneeuwkoningin, die vanuit haar luxe slee de boel naar haar hand probeert te zetten, maar zij hoort niet specifiek in een van de twee balletten thuis. Kristyn moet tot op zekere hoogte doen wat er van het personage uit het ballet (respectievelijk Giselle en Odette), van wie zij de rol in haar (roze) schoenen geschoven krijgt verwacht wordt. Ondanks tegenwerpingen van Hailey, die al vrij snel door heeft dat wanneer Kristyn die betoverde schoentjes uittrekt, alles weer normaal is, neemt ze deze taken op zich, vooral omdat ze daardoor de kans krijgt de sterren van de hemel te dansen.
Het verhaal van ‘Barbie en De roze schoentjes’ gaat eigenlijk nergens naar toe. Het hoofdpersonage is nogal zelfzuchtig en ondanks dat ze de andere karakters wel wil helpen, draait het vaak om zichzelf. Aan het eind blijkt Tara, die daarvoor alleen maar gemene opmerkingen kon maken, als een blad aan de boom omgeslagen, zonder dat daarvoor een verklaring wordt gegeven. De boodschap ‘dans vanuit je hart’ (hoe goed bedoeld ook) staat haaks op de wijze waarop klassieke balletten uitgevoerd worden. De animatie is vrijwel van hetzelfde niveau als de eerdere films, niet slecht, maar ook niet te vergelijken met de CGI die we van bioscoopfilms kennen. ‘Barbie en De roze schoentjes’ kan een aardige aanleiding zijn voor jonge meisjes om de klassieke balletten te leren kennen, maar als echte balletfilm overtuigt deze animatiefilm toch niet echt. Daarvoor zijn de scènes waarin gedanst wordt te saai. Barbiefans zullen daar echter niet om geven.
Monica Meijer
‘Barbie en De roze schoentjes’ verschijnt woensdag 6 maart 2013 op DVD.