Snabba Cash III-Snabba cash – Livet deluxe (2013)

Regie: Jens Jonsson | 127 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Matias Varela, Joel Kinnaman, Martin Wallström, Malin Buska, Dejan Cukic, Madeleine Martin, Cedomir Djordjevic, Sasa Petrovic, Mats Andersson, Pablo Leiva Wenger, Hugo Ruiz, Maja Christenson, Hamdija Causevic, Igor Cantillana, Claudio Oyarzo, Victor Gadderus, Gerhard Hoberstorfer, David Andersson, Kalled Mustonen, Suzanna Santrac, Ida Idili Jonsson, Marko Ivkovich, Jerry Solfeldt, Zeljko Santrac, Lars Helander, Dragan Perkovic, Jean Paul

De Zweedse filmtrilogie ‘Snabba Cash’ (vrij vertaald: ‘snel geld’) eindigt met dit derde deel. De ontknoping hakt er goed in, maar de aanloop er naar toe duurt net een tikkie te lang. Jammer, want hier had meer ingezeten…

In dit slotstuk ontdek je hoe het verder ging met de ooit zo veelbelovende student bedrijfskunde Johan ‘JW’ Westlund (Joel Kinnaman., deze Zweed maakt nu furore als de nieuwe RoboCop in de gelijknamige reboot van de franchise). Zijn honger naar geld zorgde ervoor dat hij in de onderwereld – en uiteindelijk de gevangenis – belandde. Nu probeert hij te achterhalen wat er met zijn vermiste zus Camilla gebeurd is. Elk spoor leidt hem naar de georganiseerde misdaad in Stockholm. In die stad wordt door een crimineel de grootste overval uit de Zweedse geschiedenis voorbereid.

Mocht je de eerste twee delen nog niet gezien hebben en deze film willen zien: niet doen! Zorg ervoor dat je de up to date bent voordat je ‘Snabba Cash III’ kijkt. Zonder voorkennis is deze film vrijwel onkijkbaar. De warrige regie van Jens Jonsson geeft weinig inzicht in wat er gebeurd is. De eerste helft is erg rommelig in beeld gebracht en het tempo ligt erg laag. De doorzetter wordt beloond op een vlammende finale en een spannende tweede helft. Verwacht een paar coole vuurgevechten, een zwik plotwendingen en brute geweldsexplosies.

Jonsson heeft moeite met het aan elkaar ‘lijmen’ van drie verhaallijnen. De film komt daardoor vrij chaotisch over en dat is jammer, want deze serie had een beter (verteld) einde verdiend. De speelduur van 127 minuten is te lang. Gelukkig wordt de schade beperkt door het sterke spel van de cast. Het is begrijpelijk dat Hollywood Kinnaman wel zag zitten als Alex Murphy in ‘RoboCop’. De fans van de eerdere films mogen dit deel niet missen. Het hoge niveau van die eerste delen wordt niet gehaald, maar vermakelijk is dit slotstuk wel.

DVD-release: 25 maart 2014