The Twilight Saga: Eclipse (2010)

Recensie The Twilight Saga: Eclipse CinemagazineRegie: David Slade | 121 minuten | horror, thriller, romantiek, fantasie | Acteurs: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Billy Burke, Ashley Greene, Jackson Rathbone, Nikki Reed, Kellan Lutz, Elizabeth Reaser, Peter Facinelli, Gil Birmingham, Christian Serratos, Anna Kendrick, Dakota Fanning, Bryce Dallas Howard, Jodelle Ferland, BooBoo Stewart, Sarah Clarke, Julia Jones, Michael Welch, Cameron Bright, Kirsten Prout, Leah Gibson, Jack Huston, Alex Meraz, Catalina Sandino Moreno, Justin Chon, Daniel Cudmore, Monique Ganderton, Chaske Spencer, Kiowa Gordon, Tinsel Korey, Charlie Bewley, Xavier Samuel, Bronson Pelletier, Tyson Houseman, Ben Geldreich, Justin Rain

Met ‘New Moon’ nog vers in het geheugen weten de meeste filmliefhebbers inmiddels wel zo’n beetje wat ze aan ‘The Twilight Saga’ hebben. Krijg je zure oprispingen van besluiteloze tienermeisjes die mannen tegen elkaar uitspelen, amberkleurige ogen die een eeuw hebben zien verstrijken en buikspieren die meer screentime krijgen dan de acteur waar ze bijhoren, dan kun je ‘Eclipse’ met een gerust hart aan je voorbij laten gaan. Ben je bereid om weg te dromen bij de epische liefdesgeschiedenis tussen Bella en haar twee bovennatuurlijke aspirant-minnaars, dan krijg je een film voorgeschoteld die zichzelf niet te serieus neemt en op veel fronten beter uitpakt dan zijn voorgangers.

De plot van ‘Eclipse’ biedt om te beginnen interessantere aanknopingspunten. Bella (Kristen Stewart) is inmiddels over haar pruilfase heen en herenigd met Edward (Robert Pattinson). Nu is de vraag of ze ook vampier moet worden en zo ja, wanneer. Daarbij speelt meer dan Edwards ethische bezwaren en Bella’s wens om zich snel voor eeuwig aan haar geliefde te binden. Zowel de roodharige Victoria (Bryce Dallas Howard) als de Volturi uit ‘New Moon’ hebben het namelijk nog steeds op Bella gemunt en als vampier is het makkelijker terugvechten. Jacob (Taylor Lautner) ziet de naderende ondood van Bella met lede ogen aan en zet alles op alles om haar alsnog voor zich te winnen. Tegen de achtergrond van een dreigende aanval van een vampierleger wordt de driehoeksverhouding tussen bloedzuiger, weerwolf en twijfelende tiener op scherp gezet en spatten de emoties van het scherm.

Het is aan regisseur David Slade te danken dat ‘Eclipse’ niet verzuipt in sentiment. De keuze om de film te beginnen met bloedvergieten is alvast een goede zet. Verder heeft de film meer vaart dan de eerste twee delen, komt de actie beter uit de verf en worden zoetsappige intermezzo’s aangelengd met zelfspot. “Doesn’t he own a shirt?”, vraagt Edward zich af als Jacob weer eens halfnaakt ten tonele verschijnt. Zelfs potentieel tenenkrommende scènes (Jacob die Bella onder toeziend oog van Edward warmhoudt tijdens een sneeuwstorm) hebben meer charme dan je zou verwachten. Dit met dank aan dialogen die naast glazuurkrakende liefdesbetuigingen ook humor en ontroerende observaties bevatten. “Let’s face it, I’m hotter than you”, zegt het wandelende wasbord tegen de gelkuif voordat hij bij zijn beoogde geliefde in de slaapzak kruipt. En als Jacob bepleit waarom hij een betere partner voor Bella zou zijn dan Edward en onverwacht op het begrip van zijn rivaal kan rekenen, voel je warempel met het tweetal mee.

Toegegeven, ‘Eclipse’ is en blijft bakvissenvoer. Of je het nou over de romans of de films hebt, ‘The Twilight Saga’ is een serie die je met je hart moet ondergaan, niet met je verstand. Sterker nog, als je teveel nadenkt worden de tekortkomingen van de reeks pijnlijk duidelijk. Twilight-bedenkster Stephenie Meyer mag dan vanuit haar gevoel schrijven en daarmee vele harten beroeren, van plotontwikkeling heeft ze weinig kaas gegeten. Daarom wekken haar vergezochte, dik aangezette verhaallijnen irritatie op bij mensen die niet in zwijmelstand staan. Helaas durft men het blijkbaar niet aan om de boeken wat losser te verfilmen. Deed men dat wel, dan zou het resultaat wellicht een breder publiek aanspreken. Gelukkig hoeft ‘The Twilight Saga’ niet te vrezen voor een gebrek aan liefhebbers. En die kunnen zich met ‘Eclipse’ verheugen op een lekker wegkijkende mix van actie, drama en romantiek, die met een knipoog wordt opgediend.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 30 juni 2010
DVD- en blu-ray-release: 3 december 2010