Theeb (2014)

Regie: Naji Abu Nowar | 100 minuten | drama | Acteurs: Jacir Eid Al-Hwietat, Hussein Salameh Al-Sweilhiyeen, Hassan Mutlag Al-Maraiyeh, Jack Fox

De woestijnen van het Midden-Oosten zijn voor de jonge Theeb (Jacir Eid) een waar speelparadijs. De bedoeïengemeenschap waar hij woont, is het enige dat hij kent. De zorg voor de kamelen gaat gepaard met een hoop lol. Zijn oudere broer Hussein is z’n beste vriend. Dollend gaan ze door het leven. De volwassenen bekijkt hij met grote interesse. Zo wilt hij later ook zijn. De slagvelden van de Eerste Wereldoorlog lijken zich in een andere universum te bevinden. De woestijn, het is zijn vredige thuis.

Dat beschermde bestaan komt op de helling te staan wanneer een zonderlinge buitenstaander zich bij de kamelendrijvers voegt. Sneller dan gehoopt, moet Theeb de gang naar volwassenheid maken. De vreemdeling blijkt een Engelse legerofficier te zijn. De soldaat heeft een belangrijke boodschap, weggeborgen in een houten kistje, bij zijn regiment af te leveren. Omdat de Engelsman en zijn begeleider niet bekend zijn met het verraderlijke woestijnlandschap vragen ze Hussein om hen te begeleiden. Hun tocht voert ze langs een oud pelgrimspoor, vol gevaren door de talloze roverbendes en Ottomaanse soldaten die er rondzwerven. Ondanks dat hij vanwege zijn leeftijd gedwongen is om thuis te blijven, zet Theeb met zijn ezeltje stiekem de achtervolging in.

Het is het begin van een ontdekkingsreis die zijn leven voorgoed zal veranderen. In een rap tempo raakt Theeb zijn kinderlijke onschuld kwijt. De wereld blijkt een stuk groter te zijn dan de oase alleen. En gevaarlijker. Als Theeb helemaal alleen komt te staan, begint de welp aan een overlevingsstrijd tegen de elementen. Dankzij het overtuigende acteerwerk van kindacteur Eid blijft de betrokkenheid bij zijn personage hoog. Ook de andere rollen worden, door de Bedoeïnse non-acteurs, prima neergezet. Ondanks dat ‘Theeb’ zich afspeelt in een onalledaagse setting, beschikt de film over veel emotionele diepgang. Dat komt mede door de indrukwekkende manier waarop de film in beeld is gebracht.

De onherbergzaamheid van de woestijn wordt benadrukt door middel van weidse vergezichten, bekend van David Leans klassieker ‘Lawrence of Arabia’. Het lijkt daardoor alsof het verhaal van Theeb voortkomt uit nietigheid. Maar niets is minder waar. De camera schakelt van die brede shots terug naar beelden die dichtbij Theeb zelf liggen. Het is vanuit zijn perspectief dat de toeschouwer de wereld aanschouwt. Door het benadrukken van dat contrast krijgt de film het vertoon van een universele rites de passage. Bovendien zijn die beelden dusdanig rustig geschoten, dat ook het esthetisch oog aan zijn trekken komt. Samen met de soft focus geeft het ‘Theeb’ een heerlijk dromerige, maar ook indringende uitstraling. De momenten van wreedheid komen voelbaar aan. De welp ontwaakt als wolf.

Wouter Los

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 13 augustus 2015