Alles is familie (2012)

Regie: Joram Lürsen | 133 minuten | romantiek, komedie, drama | Acteurs: Thijs Römer, Benja Bruijning, Carice van Houten, Jacob Derwig, Martine Bijl, Kees Hulst, Diederik Ebbinge, Willeke Alberti, Tjitske Reidinga, Remko Vrijdag, Wilbert Gieske, Michiel Romeyn, René van ’t Hof, Georgina Verbaan, Chris Zegers, Kim van Kooten, Peter Blankenstein, Kes Blans, Kees Boot, Ralph Bracco, James Farley, Charmène Sloof, Alessa Aichinger

Vijf jaar na het bioscoopsucces ‘Alles is liefde’ (2007) bundelen regisseur Joram Lürsen, scenarioschrijfster Kim van Kooten en hoofdrolspeelster Carice van Houten opnieuw hun krachten voor een onofficieel vervolg, ‘Alles is familie’ (2012). In verhalend opzicht staat deze film geheel op zichzelf. Waar ‘Alles is liefde’ heel duidelijk geïnspireerd was door Richard Curtis’ succesvolle mozaïekfilm ‘Love Actually’ (2003) waarin romantiek en humor de rode draad vormden, durft ‘Alles is familie’ zwaardere thema’s aan te snijden. Leven en dood, trouw en ontrouw, onvruchtbaarheid, eenzaamheid, een identiteitscrisis; het komt allemaal voorbij. Uiteraard worden deze onderwerpen dan wel ‘aangekleed’ met de scherpe en soms venijnige humor die de scripts van Kim van Kooten kenmerken. De perikelen van de familie De Roover blijken meer om het lijf te hebben dan je in eerste instantie zou denken. Naast het script is ook de cast een belangrijke troef. Van Carice van Houten weten we wat ze in huis heeft, maar ook rijzende ster Benja Bruijning en Van Kootens echtgenoot Jacob Derwig spelen sterk.

In ‘Alles is familie’ worstelen alle personages met hun eigen problemen. Winnie (Carice van Houten) is een succesvol psychotherapeut en schrijfster van zelfhulpboeken, die dolgraag een kind wil van haar echtgenoot Rutmer de Roover (Thijs Römer), een nogal egocentrische liedjesschrijver. Als hij ‘dood zaad’ blijkt te hebben, zit er voor Winnie niets anders op dan een zaaddonor in te schakelen. Rutmer vindt dat zijn broer Charlie (Benja Bruijning) dan maar als donor moet fungeren, omdat het kind dan toch nog ‘iets van hem heeft’. Hij vergeet alleen aan Winnie te vertellen wat zijn plannetje is. Zwager Dick (Jacob Derwig) blijkt wel op de hoogte. Zijn eigen leven staat echter al een paar jaar stil, eigenlijk sinds het overlijden van zijn vrouw (de zus van Rutmer en Charlie) aan kanker. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zit de familie volop in de voorbereidingen op het veertigjarig huwelijksfeest van pa en ma (Kees Hulst en Martine Bijl). Die liefde is echter behoorlijk bekoeld en het is maar zeer de vraag of dat feest er überhaupt nog wel gaat komen…

Ondanks de stortvloed aan problemen die deze familie – en de mensen in hun omgeving – over zich heen gestort krijgen, heeft Van Kooten er personages van vlees en bloed van weten te maken. De ontwikkelingen die ze doormaken voelen volkomen natuurlijk aan, net als de dialogen. Muziekproducent Rutmer is nogal uitbundig en extravert, maar heeft ook een klein hartje. Hetzelfde geldt voor de losbandige Charlie, die elke vrouw het bed in kan kletsen als hij wil. Net als ‘Alles is liefde’ draven tal van bekende Nederlanders op in bijrollen. Een greep uit de lange reeks: Georgina Verbaan, Michiel Romijn, René van ’t Hof, Willeke Alberti, Caroline de Bruijn, Wilbert Gieske en Chris Zeegers. Van Kooten zelf duikt ook nog even op, maar de leukste bijrol bewaarde ze voor haar vader Kees, die als verkoper van invalidewagentjes de show steelt. Hilarisch zijn ook de kleffe liedjes die Rutmer schrijft voor zijn ster Fulco (‘Vliegende Panter’ Remko Vrijdag persifleert op geniale wijze Marco Borsato). Gelukkig zegt hij zelf ook dat het ‘helemaal nergens over gaat’. Het is de tongue-in-cheek-humor die Van Kooten in haar script verwerkt die de film de broodnodige relativering geeft. ‘Het lijkt wel een klucht’, verzucht Winnie als de dramatische verwikkelingen een knotsgek hoogtepunt bereiken. Ook dát is Van Kooten, en Van Houten weet de cynische toon in haar script perfect over te brengen.

Scherpe humor zagen we ook in ‘Alles is liefde’, wat dat betreft dus weinig nieuws onder de zon. Maar ‘Alles is familie’ gaat een stapje verder. De film focust zich op minder personages en kan dus verder de diepte in. Er zit meer in dan je op het eerste gezicht denkt. Gevolg is dat de film aan de lange kant is, maar wel zijn publiek gedurende de volle 133 minuten weet vast te houden en dat is in eerste instantie de verdienste van Van Kooten. Zonder een gedegen cast kom je echter niet ver en ‘Alles is familie’ leunt zwaar op de uitstekende acteurs. Vooral Bruijning en Derwig vallen in positieve zin op. Die eerste is iemand om in de gaten te houden. Zijn op het eerste gezicht oppervlakkige personage blijkt diepere gronden te hebben en Bruining laat hem op heel natuurlijke wijze langzaamaan opbloeien. ‘Alles is familie’ kent wellicht minder daverende lachsalvo’s dan zijn voorganger, maar geeft aan het einde van de rit meer voldoening. Laat die inmiddels al aangekondigde derde film dus maar komen!

Bioscooprelease: 22 november 2012
VOD-release: 19 maart 2013
DVD- en blu-ray-release: 19 maart 2013