American Pie Presents: The Book of Love (2009)

Regie: John Putch | 90 minuten | komedie | Acteurs: Eugene Levy, Bug Hall, Kevin M. Horton, Brandon Hardesty, Beth Behrs, Melanie Papalia, Jennifer Holland, John Patrick Jordan, Cindy Busby, Naomi Hewer, Adrienne Carter, Kevin Federline, Louisa Lytton, Edwin Perez, Taryn Maria, Carrie Keagan, Nico McEown, Jessica Drake, Rosanna Arquette, Robert Romanus, Jesse Bernstein, Karin Konoval, Robert Miles, Crystal Tisiga, Melissa Anne Mercedes, Jennifer-Juniper Angeli, Everrett Latourelle, Eduardo Noda, C. Thomas Howell, Tim Matheson, Christopher Knight, Brett Michaels

Met de regelmaat van de klok komen er nieuwe delen uit die gebaseerd zijn op de ‘American Pie’ formule, waarin hitsige jongens op zoek gaan naar seks en liefde – maar vooral seks, waarbij ze in allerlei genante situaties terecht komen. Dit is alweer het zevende deel in de “American Pie” reeks. Na de drie bioscoopfilms met min of meer dezelfde kerncast (‘American Pie’, ‘American Pie 2’ en ‘American Wedding’), werden een aantal direct op dvd vervolgen uitgebracht onder de overkoepelende titel: ‘American Pie Presents’, met illustere titels als ‘Band Camp’, ‘The Naked Mile’ en ‘Bèta House’.

De laatste twee titels ging meer over een iets oudere groep, namelijk studenten. Met ‘The Book of Love’ wilden de makers de filmserie weer enigszins terug naar de wortels brengen: een stel jongens op East Great Falls High School proberen hun maagdelijkheid te verliezen, maar komen onvermoede obstakels tegen op het sekspad. Er zijn drie hoofdrolspelers die elk worstelen met een ander probleem: Rob (Bug Hall) is verliefd op zijn beste vriendin Heidi (Beth Behrs), maar durft dat niet toe te geven. Wanneer ze aankondigt dat ze klaar is om ontmaagd te worde, wil Rob graag diegene zijn, maar ze lijkt hem niet echt als kandidaat te zien. Nate (Kevin M. Horton) heeft een vriendinnetje Dana (Melanie Papalia), maar die heeft – nadat ze eerder een feestbeest was – religie ontdekt en wil pas nadat ze getrouwd is weer aan seks doen. De dikkige Lube (Brandon Hardesty) is helemaal niet populair en hij heeft zijn vizier gericht op de knappe en populaire Ashley (Jennifer Holland). Als Rob per ongeluk de bibliotheek in de fik steekt als hij Heidi daar met een jongen betrapt, wordt alles drijfnat door de sprinklers. Bij het opruimen vindt Rob ineens het ‘Book of Love’ met allerlei sekstips van oud-leerlingen over een periode van veertig jaar. Iedere leerling die het boek heeft gevonden, heeft het namelijk uitgebreid met zijn ervaringen.

Het verhaal is tamelijk voorspelbaar en het helpt ook niet echt dat het acteerwerk niet de sterkste kant van de film is. Helaas geldt dat ook voor een groot deel van de grappen, die maar matigjes zijn. Het is typische puberlol, waarbij kijkwijzer niet zozeer een minimumleeftijd zou moeten hanteren, maar een maximumleeftijd. Deze film is niet geschikt voor zestien jaar en ouder. Zo zijn een aantal situaties weliswaar grappig bedoeld, maar zo slecht uitgewerkt dat ze zelfs beledigend zijn voor de intelligentie van de doelgroep. Ook staat de ‘American Pie’ serie niet bepaald bekend om de goede smaak, maar de grenzen die hier worden overschreden, gaan wel heel ver. Wie heeft bedacht dat het leuk was om één van de personages te laten achtervolgen door een (vreselijk slecht computer geanimeerde) eland en door dit beest te laten bespringen en verkrachten? Wat de makers ook bezield heeft, humor kan het nooit geweest zijn. Zo zijn er meer momenten die zo over de top gaan, dat ze hun doel voorbij schieten.

Dat is spijtig, want op zich heeft de film ook zo zijn charmes: de hoofdrolspelers zijn sympathiek en hun belevenissen zijn, hoewel soms gênant en erg extreem (het broodje pindakaas bijvoorbeeld) over het algemeen herkenbaar voor veel tieners. De ranzigheid leidt dan behoorlijk af, want zelfs zonder de meest smakeloze grollen, zou de film toch herkenbaar zijn als een ‘American Pie’ film. Zeker zodra Mr. Levenstein (Eugene Levy) opduikt, de vader van de onfortuinlijke Jim uit de eerste drie delen. Levy speelde als enige in alle zes voorgaande films en hoewel hij hier pas na een uur zijn eerste scène heeft, is dat deel van de film ook het meest geslaagd. Mr. Levenstein blijkt namelijk de oorspronkelijke auteur van de “Book of Love” en er volgt een leuke montage waarin de hoofdpersonen proberen alle voorgaande auteurs te traceren (waaronder een aantal min of meer bekende gezichten). Helaas duurt dat stukje veel te kort om het niveau van de hele film omhoog te brengen. En zo blijft ook dit deel uit de ‘American Pie’ reeks toch teleurstellen. En dat terwijl er in het rommeltje ergens een veel betere film verstopt zit.

Hans Geurts