Anchorman 2: The Legend Continues (2013)

Regie: Adam McKay | 113 minuten | komedie | Acteurs: Will Ferrell, Christine Applegate, Paul Rudd, Steve Carell, David Koechner, James Marsden, Harrison Ford, Dylan Baker, Meagan Good, Judah Nelson, Gregg Kinnear, Josh Lawson, Kristen Wiig, Fred Willard, Chris Parnell

Ron Burgundy (Will Ferrell) en zijn vrouw Veronica (Christina Applegate) hebben San Diego verlaten en wonen met hun zoontje in New York. Samen werken ze als co-host voor een nieuwsprogramma. Maar wanneer Veronica promotie maakt en Ron wordt ontslagen, door een zeer bekende filmheld, stort zijn leven in. Ron en Veronica  gaan uit elkaar en Ron keert terug naar San Diego. Hij gooit zijn nieuwe baan bij Sea World ten grabbel en raakt aan de drank. Gelukkig weet hij een baan te bemachtigen als anchorman voor een zender die als allereerste 24 uur per dag nieuws uitzendt. Ron roept zijn oude team bij elkaar en boekt succes. Zelfs zijn nieuwe baas, de mooie Linda, lijkt voor Ron te vallen.

Tien jaar geleden was ‘Anchorman: The Legend of Run Burgundy’ een bescheiden succes. In de jaren die volgde groeide de creatie van komiek Wil Ferrell uit tot een cultheld. De onnozele nieuwslezer uit de jaren 70 met zijn imposante snor en hilarische oneliners bleef populair bij zijn fans. Ferrell kreeg dan ook vaak de vraag of er een vervolg zou komen. Zijn antwoord bleef altijd vaag, maar in 2012 werd het toch officieel, er kwam een vervolg. Er volgde een flinke marketingcampagne waarin een boek van Ron Burgundy verscheen en hij zelfs naar Amsterdam kwam omdat hij de nominaties van de MTV Awards presenteerde.

Deel een was een aaneenschakeling van melige grappen die ook in deel twee de dienst uitmaken. Alleen al het bijeenbrengen van zijn oude nieuwsteam die onder andere bestaat uit grappenmakers Steve Carell en Paul Rudd zorgt voor de eerste golf hilariteit. Maar Ferrell steelt zelf de show als hij gaat dineren bij de Afro Amerikaanse familie van zijn baas Linda. Als Burgundy gaat hij compleet los door in stereotype ‘black talk’ tegen de familie te praten. Plaatsvervangende schaamte die samengaat met buikpijn van het lachen, het is Will Ferrell op zijn best. Maar tegenover de goede grappen slaan ook veel grappen dood. Dat ligt echter ook aan de verhaallijn die minder vaart heeft dan deel een en een stuk onsamenhangender is. Zoals wel vaker in komedievervolgen zitten er in de film veel varianten op scènes uit deel een. Ook nu is er weer een scène waarin de concurrerende nieuwszenders bijeenkomen om te vechten met daarin flink wat cameo’s van bekende acteurs en laat Paul Rudd nu niet zijn collectie parfum zien maar een bizarre collectie condooms. De film is opnieuw een plaatje qua sets en kostuums en het seventies tijdperk blijft een leuke toevoeging als setting.

‘Anchorman 2: The Legend Continues’ maakt de verwachtingen echter niet helemaal waar door net iets te veel slechte grappen en het rommelige scenario. Het zal de echte fans niet deren, want die hebben al heel veel moeite gedaan om de film überhaupt in de Nederlandse bioscoop te krijgen. Door een petitie ging de distributeur toch overstag en verschijnt de films alsnog in twaalf bioscoopzalen.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 27 maart 2014
DVD- en blu-ray-release: 4 juni 2014