Armageddon – Amagaedun uzu (1986)

Regie: Hyunse Lee | 86 minuten | actie, animatie, science fiction | Acteurs: Kaneto Shiozawa, Mami Koyama, Kenji Utsumi, Tomoyo Harada, Tôru Furuya, Yasufumi Hayashi, Ryûji Saikachi, Hideyuki Tanaka, Masako Ikeda, Keiko Han

Onnavolgbaar heeft een dubbele betekenis. Het kan zowel positief als negatief zijn. De anime ‘Armageddon’ valt onder de laatste categorie. Warrig, chaotisch en stuurloos zijn de sleutelwoorden van dit ongeluk in cartoonvorm.

‘Armageddon’ draait om een eenvoudige scholier die vanuit het niets wordt opgezadeld met superkrachten. Als leerling stelt hij niets voor, maar als ‘Delta Boy’ kan hij alles aan en is hij onkwetsbaar. Een vijandige planeet wil van de part time superheld af en stuurt gevaarlijke monsters op hem af. Kan de wereld de dreiging overleven? ‘Delta Boy’ to the rescue!

Wat regisseur Hyunse Lee bezielde om ‘Armageddon’ is deze vorm op de markt te brengen, blijft een raadsel. De film is warrig, onduidelijk, mist structuur en is bijna onkijkbaar. Dat de animatie sterk verouderd is en de hakkelige montage het er niet beter op maken, moge duidelijk zijn. Sommige scènes zien er degelijk uit om vervolgens over te lopen in slecht getekende fragmenten die zelfs voor een low budget cartoon te erg ogen.

Behalve gebrekkige, handgetekende animaties zijn er ook computergegenereerde passages te zien. Helaas zien die scènes er niet veel beter uit. De computerbeelden oogden al gedateerd ten tijde van de release. ‘Armageddon’ is een Koreaanse animatiefilm die een graantje mee wilde pikken van de Manga-manie die halverwege de jaren 90 plaatsvond. Een begrijpelijke actie, maar met gebrekkige films als deze val je niet op.

Personages komen niet uit de verf, het verhaal is fragmentarisch en het kleurgebruik met gebroken kleuren bezorgt je migraine. Om vervelend bezoek de deur te wijzen, werkt ‘Armageddon’ als een trein, maar om jezelf te kwellen met de aanschaf van dit misbaksel gaat dan toch te ver. Laat dit ongeluk aan je voorbij gaan.