Bionicle: The Legend Reborn (2009)

Regie: Mark Baldo | 80 minuten | actie, animatie, avontuur, science fiction | Originele stemmencast: Dee Bradley Baker, Jeff Bennett, Jim Cummings, Michael Dorn, Mark Famiglietti, David Leisure, Armin Shimerman, Marla Sokoloff, Fred Tatasciore, James Arnold Taylor

‘Bionicle: The Legend Reborn’ (of ‘Bionicle: De legende herboren’) is al weer het vierde deel uit de serie ‘Bionicle’ films die door speelgoedfabrikant Lego geproduceerd werden. De eerste, ‘Bionicle: Mask of Light’, kwam in 2003 uit, en in de twee daarop volgende jaren verscheen deel twee (‘Bionicle 2: Legends of Metru Nui’) en deel drie (‘Bionicle 3: Web of Shadows’). Het vierde deel liet maar liefst vier jaar op zich wachten, wat betekent dat de eerste generatie ‘Bionicle’ fans waarschijnlijk al weer te oud is om zich om de lotgevallen van Mata Nui te bekommeren. Wanneer je van plan bent je in het ‘Bionicle’ universum te storten is het overigens aan te raden je eerst iets te verdiepen in het wereldje, want hoewel ‘Bionicle: The Legend Reborn’ begint met een kleine samenvatting van het voorafgaande, valt het niet mee om in het verhaal te komen zonder enige voorkennis.

In ‘Bionicle 3: Web of Shadows’ kwam de Grote Geest van het heelal, Mata Nui, ten val. Het enige dat van hem over is gebleven is zijn bewustzijn. Dit wordt bewaard in de Kanohi Ignika, het Masker des Levens. In het begin van ‘Bionicle: The Legend Reborn’ zien we door een onverklaarbare gebeurtenis Mata Nui in het land Bara Magna verrijssen. Bara Magna is een land dat slechts uit rotsen en woestijn bestaat. Het land wordt bewoond door de Agori en hun beschermers, de Glatorian. Erg vreedzaam is het er echter niet, nu de vijandige Skrall en de Bone Hunters oorlog met hen willen voeren. Mata Nui, vroeger een enorme gestalte, moet wennen in deze nieuwe wereld, waar hij slechts een paar meter boven de grond uittorent. Gelukkig krijgt hij hulp van een klein Scarabax kevertje, die Mata Nui sterker maakt door zijn schild te betoveren.

Wanneer Mata Nui heeft laten zien wat zijn krachten zijn wordt hij door de Agori ingeschakeld om hen bij te staan in hun strijd tegen de gemene Skrall en de Bone Hunters. Mata Nui sluit vriendschap met Ackar, een ervaren Glatorian, die de held de fijne kneepjes van het vak bijbrengt. Ook de vrouwelijke Glatorian, Kiina, die eigenlijk weg wil uit het deprimerende Bara Magna, helpt mee. Gaandeweg komt er Berix er nog bij, een kleine Agorian, die vooral door Kiina met argusogen bekeken wordt. Berix is namelijk een verzamelaar, maar Kiina vindt dat hij dingen steelt in plaats van verzamelt.

Het verhaal van ‘Bionicle: The Legend Reborn’ is eenvoudig van opzet en voelt meer aan als een aflevering uit een tv-serie, zeker gezien het open eind. Uitsluitend deze film kijken is net zoiets als ervoor kiezen alleen ‘The Lord of the Rings: The Two Towers’ te zien. Voor de doelgroep (voornamelijk jongens vanaf een jaar of zeven) is het echter prima vermaak, waarbij uiteraard heel slim ingespeeld wordt op de aantrekkingskracht van elk afzonderlijk karakter, zodat een bezoekje aan de (online) speelgoedwinkel of warenhuis ongetwijfeld zal volgen. De animaties zijn heel behoorlijk, al moet gezegd worden dat de makers al het geld en energie duidelijk in de karakters, voertuigen en wapens hebben gestopt; met de omgeving (zand en rotsen) hebben ze zich er met een jantje-van-leiden van afgemaakt. ‘Bionicle: The Legend Reborn’ is in het specifieke genre een aardige doelgroepenfilm.