Blood Creek – Town Creek (2009)

Regie: Joel Schumacher | 90 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Henry Cavill, Dominic Purcell, Emma Booth, Michael Fassbender, Rainer Winkelvoss, László Mátray, Joy McBrinn, Shea Whigham, Tony Barger, Douglas Roger, Michael Ntumba, Razvan Oprea, Ana Popescu, Florin Piersic Jr., Gerard McSorley

Zowel in fictieve werken als meer serieuze verhandelingen over het Derde Rijk is regelmatig een link gelegd tussen de nazi’s en bepaalde vormen van occulte pseudowetenschap. Het staat buiten kijf dat bepaalde groeperingen en individuen binnen de NSDAP zich nogal aangetrokken voelden tot het mystieke. Heinrich Himmler, de voorman van de SS en hoofdarchitect van de Holocaust, was bijvoorbeeld zo iemand. Himmler was een mysticus die een grote belangstelling aan de dag legde voor stromingen als het occultisme of de astrologie. Hij liet wetenschappers onder meer onderzoeken of de aarde hol was, organiseerde een wereldwijde speurtocht naar de heilige graal en liet nagaan of de Germanen oorspronkelijk van Tibetaanse hogepriesters afstamden. Bovendien geloofde hij dat de wereldheerschappij in een grijs verleden in handen was geweest van een Arisch superras, een volk dat onder meer aan de basis had gestaan van de roemruchte antieke beschavingen in Egypte, Griekenland en Italië. Himmler was geobsedeerd door het idee van een Teutoons superras: “Het uitsluiten van ongewenste huwelijkspartners en het kweken van een menstype naar normen van ridderlijkheid en discipline zal, in minder dan honderd jaar, resulteren in een authentiek Germaans supervolk dat het voorbeeld zal worden voor de toekomst der civilisatie.” Deze raciale vooringenomenheid vormde de opmaat naar een serie gruwelijke experimenten op zogenaamde Untermenschen.

Ook in diverse films wordt een duidelijke (meestal fictieve) link gelegd tussen de nazi’s en het occulte. Denk aan ‘Raiders of the Lost Ark’, ‘Indiana Jones and the Last Crusade’ en ‘Hellboy’. De combinatie occultisme en nazi’s komt ook terug in ‘Blood Creek’, een obscure film van een toch vrij bekende (Joel Schumacher) cineast. De film begint in het verleden, in 1936 om precies te zijn. In ruil voor een geldelijke beloning besluit de familie Wollner om de nazi-wetenschapper Richard Wirth in huis toe te laten. Vervolgens springen we 71 jaar vooruit in de tijd. We maken kennis met Evan Marshall, die wanhopig op zoek is naar zijn vermiste broer Victor. Als die uiteindelijk weer opduikt, blijkt hij onder de littekens te zitten, het resultaat van martelpraktijken die Victor in een afgelegen huis in het stadje Town Creek heeft moeten ondergaan. Belust op wraak keren de twee broers terug naar het plaatsje. Maar dit blijkt uiteindelijk niet zo’n goed idee te zijn. Hun tegenstander is namelijk geen gewoon personage van vlees en bloed, maar een ondood monster, een wezen dat zijn kracht ontleent aan het bloed van levende mensen en de magische werking van eeuwenoude runentekens die op de wand van de boerderijschuur zijn gekalkt.

Het spreekt voor zich dat we op grond van de bovenstaande sfeertekeningen niet te maken hebben met een film die dingt naar de gunsten van het brede publiek of de echte fijnproever. Spreekt het vooruitzicht van ondode nazi’s, demonische paarden, magische runentekens, harnassen van menselijk botweefsel en occulte oorlogsexperimenten je echter wel aan, dan is deze film best een kijkbeurt waard. Als kruising tussen een voortrazende actiefilm en een bloederige horrorfilm komt ‘Blood Creek’ aardig tot zijn recht. Een hoog tempo, de nodige ontploffingen en een bloeddorstige, effectief opererende nazivampier staan best garant voor wat laagdrempelig spektakel. Verwacht alleen geen hoogdravend verhaal, subtiel acteerwerk of een diepere betekenis, al is Dominic Purcell als stoere actieheld wel op zijn plaats in deze prent. De flashback aan het begin van de film pakt uiteindelijk een beetje ongelukkig uit. Hij brengt je al op een spoor, waardoor de latere gebeurtenissen – hoe knotsgek ze ook mogen klinken – makkelijker verklaard kunnen worden. Het was beter geweest als de makers een wat groter beroep hadden gedaan op de verbeeldingskracht van de kijker.

‘Blood Creek’ is uiteindelijk een redelijke, actierijke horrorprent geworden. Maar toch, van de man die in de jaren tachtig van de vorige eeuw op de proppen kwam met het broeierige vampierepos ‘The Lost Boys’ mag je nét iets meer verwachten.

Frank Heinen