Captive (1998)

Regie: Roger Cardinal | 92 minuten | drama | Acteurs: Erika Eleniak, Michael Ironside, Catherine Colvey, Adrienne Ironside, Stewart Bick, Noel Burton, Laurel Paetz, Jack Langedijk, Michael Perron, Larry Day, Danette Mackay

Door alle drukte voorafgaand aan het huwelijksfeest is Samantha (Erika Eleniak) de tickets voor de huwelijksreis op het kantoor van haar kersverse echtgenoot Sal vergeten. Terwijl zij een douche neemt, rijdt hij naar kantoor om ze op te halen. Ze belt hem op het moment dat hij zijn auto instapt op de parkeerplaats van zijn bedrijf. Dat is de laatste keer dat ze hem spreekt. Een onbekende schiet hem op klaarlichte dag achter het stuur van zijn stilstaande auto neer. Inspecteur Briscoe (Michael Ironside) krijgt de leiding over het onderzoek. Door het huwelijk met Sam is het testament van Sal ongeldig geworden. Niet langer zijn Sal’s broer Joel en een paar goede doelen de begunstigden, maar Sam erft nu als enige de vijf miljoen dollar die Sal nalaat.

Uit verdriet snijdt Samantha haar polsen door. Na deze mislukte zelfmoordpoging gaat ze graag in op het voorstel van haar zwager om in de Dinel Clinic weer tot zichzelf te komen. Ze krijgt als kamergenote Lissy (Adrienne Ironside), een mensenschuw meisje dat met niemand praat. Sam en Lissy wisselen geen woorden maar wel handtastelijkheden met elkaar uit. Sam krijgt daardoor de reputatie agressief te zijn. Dit wordt door dokter Hagar (Noel Burton) als voorwendsel aangegrepen om haar langer binnen de kliniek te houden en zoveel mogelijk geld aan haar verblijf te verdienen.

Dat de film warrig in elkaar steekt, de acteurs vooral hun brood staan te verdienen en de decors goedkoop en gammel zijn, is nog tot daar aan toe. Maar regisseur Roger Cardinal vindt het nodig om ook nog eens artistiekerig te doen. Om de spanning te verhogen zet een alwetende verteller de kijker op het verkeerde been en zaait verwarring. Dat was met dit scenario echt niet nodig geweest. Een overvloed aan losse mededelingen wordt over de kijker uitgestort. Midden in het verhaal blijkt bijvoorbeeld opeens dat Joel Hoffman de advocaat was die de ex-vrouw van inspecteur Briscoe bij hun echtscheiding heeft bijgestaan. Met de beste wil ter wereld is de bedoeling van de vele details niet te begrijpen.

En om nu circa tien keer de moord op Sal in beeld te brengen op verschillende momenten in de film waardoor je als kijker steeds benieuwder moet worden naar de dader, werkt ook niet. Door wie de moord is gepleegd, is voor iedereen met een beetje verstand direct duidelijk. Maar het dieptepunt is wel als aan het begin van weer een spannende nacht de kliniek in beeld wordt gebracht. Donkere wolken schuiven voor de maan die sinister boven het dreigende silhouet van de kliniek schijnt. Zou Sam het wel redden, terwijl ze het in haar eentje tegen zoveel kwaadwillende mensen moet opnemen in de donkere nacht? We leven met haar mee.

Diana Tjin-A Cheong