Children of Dune – Frank Herbert’s Children of Dune (2003)

Regie: Greg Yaitanes | 250 minuten | drama, fantasie, science fiction | Acteurs: Alec Newman, Julie Cox, Ian McNeice, Daniela Amavia, James McAvoy, Susan Sarandon, Edward Atterton, P.H. Moriarty, Jessica Brooks, Jonathan Bruun, Karel Dobrý, Alice Krige

Veel science-fiction fanaten zijn wel bekend met de boeken van Frank Herbert: de Dune-serie. Het eerste deel kwam uit in 1965 en is één van de meest verkochte science-fiction boeken aller tijden. Vervolgens schreef Herbert nog vijf delen – genoeg materiaal voor een miniserie!

Voor degenen die niet bekend zijn met het algemene verhaal van de boeken: Dune gaat over een tijd ver in de toekomst, waar een groot rijk is verdeeld in verschillende planeten, die worden bestuurd door nobele families. Het eerste boek vertelt het verhaal van Paul Atreides die met zijn familie de woestijn-planeet Arrakis als thuisbasis aangewezen krijgt. De planeet Arrakis is de enige planeet waar de krachtige stof ‘spice’ wordt aangetroffen, de meest waardevolle substantie van het heelal. In het boek komen veel verschillende aspecten zoals politiek, religie, technologie en emoties aan bod, terwijl verschillende groeperingen strijden om de macht van Arrakis. In 1984 werd het eerste boek al verfilmd door David Lynch.

In 2000 begonnen de opnames van een miniserie genaamd ‘Frank Herbert’s Dune’, Deze werd geregisseerd door John Harrison en de serie besloeg ook het eerste boek. De ‘Children of Dune’ miniserie is in feite een vervolg op de eerste miniserie en is afgeleid van het tweede en derde boek. Dit keer neemt Greg Yaitanes plaats op de regiestoel, alhoewel John Harrison opnieuw mee heeft gewerkt aan het script.

‘Children of Dune’ bestaat uit drie delen en duurt ongeveer vier uur. Een flinke zit dus. Het eerste deel begint ongeveer twaalf jaar nadat Paul ‘Muad’Dib’ Atreides (evenals in de eerste miniserie gespeeld door Alec Newman) heerser van Arrakis is geworden. Alles lijkt vredig, ware het niet dat vanuit verschillende kanten complotten worden gesmeden om Muad’Dib uit de weg te ruimen… In het tweede deel staan de kinderen van Muad’Dib en zijn zus Alia (Daniela Amavia), de nieuwe regent van Arrakis, centraal. Alia is ‘voorgeboren’ en heeft hierdoor veel psychische krachten- deze krachten lijken haar echter meester te worden en ze lijkt langzaam maar zeker weg te zakken in waanzin. In het derde deel wordt uit alle macht geprobeerd rebellie, corruptie en een burgeroorlog tegen te gaan.

De kracht van ‘Children of Dune’ zit hem in het goede script en een overtuigende vertaling van de karakters uit de boeken. Dit ligt ook deels aan de acteurs die goede prestaties leveren, waarbij met name Alec Newman als Muad’Dib en Alice Krige als de moeder van Paul en Alia Atreides uitblinken. Onverwacht, maar niet minder leuk is de bijrol van Susan Sarandon als de doortrapte Princess Wensicia Corrino.

De hele aankleding van de film is prachtig – de sets en decors van de film springen er echt uit en geven een zeer goede sfeerimpressie (let met name op de scènes met de grote Dune-wormen). Dit is knap gedaan, zeker gezien het relatief geringe budget. Ook de kostuums zien er heel goed uit.

‘Children of Dune’ is een echte aanrader voor fans van de Dune-boeken, maar ook voor science-fiction liefhebbers in het algemeen. Complexe karakters, mooie effecten, passende muziek en dit alles in prachtige SF-settings: die vier uur zijn snel voorbij.

Redactie Cinemagazine