Cinéastes de notre temps: John Cassavetes (1968)

Regie: André S. Labarthe, Hubert Knapp | 49 minuten | documentaire | Met: John Cassavetes, Gena Rowlands, George Sims

In de Franse serie tv-documentaires over grote cineasten, “Cinéastes de notre temps” mocht onafhankelijk filmmaker John Cassavetes natuurlijk niet ontbreken. De man achter films als ‘Shadows’ (1959) en ‘Faces’ (1968) vormt een boeiend onderwerp voor een interview. Hij heeft slechts weinig aansporing nodig en is volkomen op zijn gemak voor de camera. Niet zo vreemd als je bedenkt dat hij ook als acteur regelmatig aan het werk is, naar eigen zeggen vooral om lol te hebben, maar ook om zijn eigen films te financieren.

De Franse interviewers bezoeken hem in 1965 in Los Angeles als hij bezig is met het editen van ‘Faces’, dat drie jaar later pas klaar zou zijn. Ze krijgen een rondleiding door Cassavetes’ huis dat onder andere dienst deed als huis van Richard en Maria Forst. Erg bijzonder om de plek te zien waar Maria drankjes bereidde en de beroemde trap, waar de laatste scène plaatsvond. Het is erg amusant om Cassavetes plezier te zien maken met zijn cameraman George Sims (van wie Cassavetes beweert dat hij de beste handheld cameraman is die er bestaat omdat hij tien minuten lang geen adem hoeft te halen), maar er is genoeg ruimte voor serieuzere uitspraken. Cassavetes’ kijk op de Verenigde Staten is erg helder en zijn manier van filmen – waarin hij op het moment van het interview nog vrij uniek was – blijkt vooruitstrevend geweest te zijn. Geen geld hebben en toch films kunnen maken, de ruime kredietverlening stelt Cassavetes in staat te doen waar hij en zijn vrienden lol in hebben. Kunst ziet Cassavetes als het vangen van gevoelens, emoties… (getuige zijn twee speelfilms tot dan toe iets wat hij ook zeker uitdraagt).

Drie jaar later komt Cassavetes samen met echtgenote Gena Rowlands (soms in de achtergrond te zien) naar Parijs, voor een vervolg van het interview. Hij vertelt over het proces van ‘Shadows’, zowel de eerste als de tweede, meer bekende versie. Cassavetes blijkt naast een getalenteerd regisseur en acteur ook nog eens een fascinerende gesprekspartner te zijn. Must-see voor liefhebbers van zijn werk, maar ook filmmakers in opleiding kunnen hier veel van opsteken.