Citizen Verdict (2003)

Regie: Philippe Martinez | 97 minuten | drama, thriller | Acteurs: Armand Assante, Jerry Springer, Roy Scheider, Raffaello Degruttola, Gideon Emery, Adrian Galley, Brett Goldin, Langley Kirkwood, Justine Mitchell, Brendan Pollecutt, Dorette Potgieter, Sheri Schifter, Paul Burton Wilson

‘Citizen Verdict’ is een satire op de hedendaagse televisieshows die steeds extremer worden om zo het verwende publiek te blijven behagen. Een mooi en te prijzen uitgangspunt, maar regisseur Philippe Martinez weet dit boeiende gegeven niet overtuigend uit te werken.
In plaats van een boeiende film met een boodschap, blijft er van Citizen Verdict niets over dan een lachwekkende B-film.

Maar waar gaat het dan fout? Om te beginnen met de casting. Hoofdrolspeler Armand Assante speelt advocaat Sam Patterson. Blijkbaar kreeg Assante geen interessante rollen meer aangeboden of moest hij zijn huur betalen, want hij speelt zo ongeïnteresseerd dat het pijnlijk is. De hele film door kijkt en praat de beste man alsof hij een citroen heeft doorgeslikt. Het script helpt hem ook niet mee, elk mogelijk cliché komt voorbij in zijn rol. De gescheiden advocaat die ontdekt dat geld ook niet alles is en dat je je idealen nooit moet verloochenen voor geld. Been there, done that! Het acteren van Assante gaat niet verder dan het optrekken van een wenkbrauw en met een pruillip in de camera kijken.

Maar dat het nog slechter kan, bewijst Jerry Springer. Deze beruchte talkshowhost speelt dus producer Marty Rockman. Het acteertalent van Springer is zo afwezig dat het aandoenlijk overkomt. Hij doet zo zijn best, maar hij kan het gewoon niet. Een hoogtepunt is een scène waarin hij ‘If you were a woman, I’d fuck you!’ moet zeggen. Het is overduidelijk dat Springer zich schaamt als hij het F-woord moet zeggen, echt hilarisch! De rest van de cast acteert of houterig of schmiert er op los. Er is geen tussenweg.

Regisseur Martinez wil een statement maken tegen de verloedering van de moraliteit in de tv-wereld. Door enkele scènes toe te voegen waarin figuranten hun mening geven over het fictieve tv-programma Citizen Verdict, wil hij de kijker betrekken in zijn statement. Helaas komt dit niet uit de verf. Omdat deze scènes steeds onverwachts opduiken en de vaart uit de film halen, wekken ze alleen maar irritatie op.
Wat er overblijft is een chaotische film die te graag en te hard een aanklacht wil brengen aan de tv-wereld.

Kortom als statement of satire blijft er niets over van Citizen Verdict. Wat je als kijker voorgeschoteld krijgt is een B-film die zo slecht is dat het lachwekkend wordt. Als je ervoor in de stemming bent kun je enorm lachen om deze film. Deze film is sowieso een aanrader voor iedere Jerry Springer-fan, omdat hun held hier zelf eens als white trash wordt opgevoerd. Dat is in zijn eigen show wel anders.