Escape Room: Tournament of Champions (2021)

Recensie Escape Room: Tournament of Champions CinemagazineRegie: Adam Robitel | 88 minuten | actie, thriller, avontuur | Acteurs: Taylor Russell, Logan Miller, Deborah Ann Woll, Thomas Cocquerel, Holland Roden, Indya Moore, Carlito Olivero, Matt Esof, Jamie-Lee Money, Wayne Harrison, Lucy Newman-Williams, Scott Coker, Jay Ellis, Tyler Labine, Nik Dodani, Yorick van Wageningen, Isabelle Fuhrman, James Frain

Na het succes van ‘Escape Room’ uit 2019 mocht regisseur Adam Robitel een vervolg inblikken. En net als de voorganger is ‘Escape Room: Tournament of Champions’ een luchtig niemendalletje geworden. Het is een film die “lekker wegkijkt” maar waarover niemand het na afloop nog heeft. Is dat erg? Nee, dat is niet erg.

In ‘Escape Room: Tournament of Champions’ gaan de twee overlevers uit het eerste deel op zoek naar de organisatoren van de moordlustige Escape Rooms. De twee jongeren (een nogal zeurderige Taylor Russell en een opgewonden Logan Miller) gaan op reis en willen de schurken die hen gevangen hielden voor het gerecht slepen. Uiteraard is dat niet gemakkelijk en al snel blijkt dat het duo een verkeerde beslissing heeft genomen. Voordat ze het doorhebben zit het stel opnieuw gevangen in een moorddadige versie van een Escape Room! Ditmaal moeten ze samenwerken met andere overlevenden. In dit ‘Tournament of Champions’ moeten de survivors gezamenlijk het spel overleven. Dat valt niet mee!

In dit deel moeten zogenaamd ‘ervaren’ speler gezamenlijk opdrachten voltooien om uit de Escape Rooms te ontsnappen. Net als in het eerste deel zijn die missies en bijbehorende puzzels nogal vergezocht en ingewikkeld. Dat de spelers de complexe opdrachten in recordtijd oplossen, maakt de film er niet geloofwaardiger op. Al kijkt niemand deze tienerhorrorfilm (er komt weinig bloed aan te pas en als er zuur in het spel is draait de camera weg) voor de logica. Tenminste dat zou niet verstandig zijn…

‘Escape Room: Tournament of Champions’ is een luchtige horrorfilm met een grappig uitgangspunt. De Escape Rooms zijn aardig bedacht en de vaart zit er goed in. Dat deze film niet blijft hangen komt door de inwisselbare hoofdrolspelers, het gebrek aan ‘gore’, de klinische digitale special effects en het inmiddels uitgekauwde concept van een moorddadige Escape Room. Robitel heeft er goed aan gedaan om zijn film onder de speelduur van 90 minuten te houden.

Bioscooprelease: 29 juli 2021
VOD-release: 20 december 2021