Fifty Shades of Grey (2015)

Regie: Sam Taylor-Johnson | 125 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Jamie Dornan, Dakota Johnson, Rita Ora, Luke Grimes, Jennifer Ehle, Marcia Gay Harden, Eloise Mumford, Max Martini, Rachel Skarsten, Victor Rasuk, Callum Keith Rennie, Emily Fonda, Dylan Neal, Anne Marie DeLuise, Anthony Konechny

Anastasia Steele ontmoet tijdens een interview de knappe en rijke zakenman Christian Grey. De twee voelen zich direct tot elkaar aangetrokken maar de intimiderende Christian heeft een seksuele voorkeur die de naïeve studente Anastasia in eerste instantie afschrikt. Toch blijven de twee elkaar opzoeken en ontdekt Anastasia een kant van zichzelf die ze niet kende en haar leven voorgoed verandert.

De vijftig tinten grijs trilogie is een wereldwijd fenomeen. Met meer dan 90 miljoen verkochte boeken mag schrijfster E.L James zich in haar handjes knijpen. Het romantische verhaal in combinatie met expliciete (BDSM) seks raakte een gevoelige snaar bij veel vrouwen. Dat er een film moest komen stond al snel vast en de grote vraag was dan ook wie Mr Grey zou spelen. Heel wat namen werden in de media genoemd totdat duidelijk werd dat de Charlie Hunnam de rol zou gaan spelen. De knappe blonde Brit viel niet goed bij het publiek en na een flinke lading kritiek werd Hunnam vervangen door de donkerharige Ier Jamie Dornan. Dornan, tot dan toe bekend van series als “Once Upon a Time” en “The Fall”, bleek wel bij het plaatje te kloppen dat de fans voor ogen hadden. Voor de rol van Anastasia werd een vrijwel onbekende actrice gekozen die haar roem voornamelijk heeft te danken aan haar beroemde ouders. Dakota Johnson is de dochter van acteurs Melanie Griffith en Don Johnson. Dat er flink naar de film werd uitgekeken blijkt uit de populaire eerste trailer die in korte tijd meer dan 100 miljoen keer werd bekeken.

In één van de eerste scènes van de film valt Anastasia letterlijk voor de voeten van Christian Grey. Subtiliteit is niet een van de sterkste kanten van het boek en ook in de film komt het meerdere malen terug. Maar in het boek worden de clichés als serieus beschreven, terwijl de film het vaak een knipoog geeft. Wat regisseuse Sam Taylor-Johnson ook een stuk beter doet is het toevoegen van humor. Want veel dialogen die letterlijk uit het boek zijn overgenomen werken nou eenmaal snel op de lachspieren (“I don´t make love, I fuck. Hard.”). Ook een verbetering is het karakter van Anastasia. In de boeken is ze erg naïef en lijkt ze nauwelijks een ruggengraat te hebben. In de film is ze wat assertiever en laat ze iets minder over zich heen lopen. Dat is grotendeels de verdienste van Dakota Johnson die goed gecast is als Anastasia en de film prima draagt. Jamie Dornan heeft het wat moeilijker als Christian Grey. Het uiterlijk heeft hij zeker mee, maar Christian is zo´n slecht ontwikkeld karakter dat hij er maar weinig mee kan. Verder dan wat broeierige blikken werpen op Anastasia komt hij dan ook niet. Ook de emotionele momenten tussen de twee komen niet uit de verf. Wanneer Anastasia voor de zoveelste keer vraagt waarom Christian niet wat meer van zichzelf laat zien, geeft hij antwoord terwijl hij melodramatisch achter een piano zit. De luchtige scènes die een hoog romcom gehalte hebben werken een stuk beter.

Belangrijkste troef van het boek is de seks. BDSM (bondage and discipline, dominance and submission, sadism and masochism) voor een mainstream publiek. De hamvraag was dan ook hoe zouden de filmmakers zweepslagen, spanking en geboeide naakte personages in beeld brengen? Er moet eerst gezegd worden dat de film wordt uitgebracht door een grote Amerikaanse studio. Dan kan je eigenlijk al rekenen op nauwelijks echt heftige scènes. Sterker nog, de seksscènes zijn zo braaf dat het bijna een anticlimax wordt. Christian houdt wel heel vaak zijn broek aan en het zuchtende gezicht van Anastasia komt ook te vaak in beeld. Sensueel op zijn best maar meer credit kan je de ‘heftige’ scenes niet geven. Wie weet worden de twee aangekondigde vervolgfilms wat intenser.

Kritiek op de boeken en daarmee ook op de film kwamen naast de BDSM hoek ook van organisaties die strijden tegen huiselijk geweld en de rechten van vrouwen. Want Christian wil niet alleen complete controle over Anastasia in de slaapkamer maar ook ver daarbuiten. Zo verschijnt Christian ’s nachts plotseling in het huis van Anastasia en wanneer ze op bezoek gaat bij haar moeder in een andere stad staat hij weer voor haar neus. In het normale leven ben je dan al snel een stalker, maar niet in de film en er wordt met geen woord over Christians dubieuze versiertechnieken gesproken. Het stoort enigszins maar Taylor-Johnson heeft zo’n gelikte filmversie van het boek gemaakt dat je al gauw weer gefocust bent op de ontblote borstkas van Dornan.

Fans van de “Fifty Shades of Grey” boeken kunnen opgelucht adem halen. De film doet het boek eer aan en weet op een aantal fronten zelfs beter met het materiaal om te kunnen gaan dan E.L. James zelf. De seksscènes zijn helaas wel erg braaf, maar wie weet wat ons nog te wachten staat in de twee vervolgfilms.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 12 februari 2015
DVD- en blu-ray-release: 10 juni 2015