For Your Eyes Only (1981)

Regie: John Glen | 127 minuten | actie, thriller, avontuur | Acteurs: Roger Moore, Carole Bouquet, Topol, Lynn-Holly Johnson, Julian Glover, Cassandra Harris, Jill Bennett, Michael Gothard, John Wyman, Jack Hedley, Lois Maxwell, Desmond Llewelyn, Geoffrey Keen, Walter Gotell, James Villiers

‘For Your Eyes Only’ is ongetwijfeld net zoals ‘Goldfinger’ een James Bond-film, waarbij de titelsong bij het publiek een grotere bekendheid heeft dan het verhaal op zich. Shirley Bassey zingt het onvergetelijke ‘Goldfinger’ en Sheena Easton mag dit doen voor ‘For Your Eyes Only’.

Het verhaal van deze film is wel van mindere kwaliteit dan zijn voorganger ‘Moonraker’ en opvolger ‘Octopussy’. Ian Fleming heeft een duidelijke voorkeur om de strijd tussen Oost en West te combineren met een optreden van smokkelaars in een tweede verhaallijn. Dit is ook hier het geval. Overigens zijn de karakters in deze film erg oppervlakkig en karikaturaal. Zo wordt er ook geacteerd. Normaal gesproken zijn de verhaallijnen en personages mooi met elkaar verbonden, maar in deze film zijn een aantal karakters zelfs overbodig. Hun optreden voegt niets toe en werkt eerder storend. Voorbeelden hiervan zijn Bibi Dahl en Jacoba Brink. Roger Moore doet zijn best om met zijn performance van 007 de aandacht van de kijker vast te houden, maar weet zich niet altijd gesteund door de acteerprestaties van zijn collega-acteurs. Het geheel komt daardoor nogal plichtmatig over. In positieve zin vallen Countess Lisl (Cassandra Harris), Melina Havelock (Carole Bouquet) en Milos Columbo (Topol) op. Over Cassandra Harris valt nog op te merken dat zij ten tijde van de film getrouwd was met Pierce Brosnan, die later in ‘Goldeneye’ z’n debuut als James Bond zou maken. Spijtig genoeg heeft zij dit niet mee mogen maken. Zij was toen reeds overleden.

Alle Bondfilms uit de jaren tachtig hebben de neiging om nogal saai en langdradig te worden in de actiescènes. De ski-achtervolging en de dolle rit in een lelijk eendje zijn in deze film enkele voorbeelden van scènes die duidelijk te lang duren. Buiten de actiescènes zijn in ‘For Your Eyes Only’ ook nog andere scènes die zorgen dat de aandacht van de kijker verslapt, onder andere de ijshockeyscène halverwege en de klim op het eind van de film.

Gezien de status van de James Bond-films is het jammer dat in deze film meerdere steekjes zijn laten vallen, waardoor ‘For Your Eyes Only’ de verwachtingen niet echt kan waarmaken.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 2 juli 1981