Gran Turismo (2023)

Recensie Gran Turismo CinemagazineRegie: Neill Blomkamp | 135 minuten | actie, avontuur | Acteurs: David Harbour, Orlando Bloom, Archie Madekwe, Takehiro Hira, Darren Barnet, Geri Halliwell Horner, Djimon Hounsou, Josha Stradowski, Daniel Puig, Maeve Courtier-Lilley, Pepe Barroso, Niall McShea, Nikhil Parmar, Thomas Kretschmann, Akie Kotabe, Sadao Ueda, Wai Wong

Binnen de filmwereld zijn biopics zeer geliefd. Elk jaar verschijnt er wel een film over een muzikant of sportheld. Ook autocoureurs lijken een populair onderwerp voor zulke biopics. In 2013 kwam ‘Rush’ uit, die vertelt over de vete tussen James Hunt en Niki Lauda. In 2019 zag ‘Ford v Ferrari’ het levenslicht, over de 24 uur van Le Mans. Vier jaar later hebben we met ‘Gran Turismo’ een film die feilloos in dit rijtje past.

Jann Mardenborough (Archie Madekwe) is een tiener die zijn dagen slijt achter een console. Hij is geobsedeerd met Gran Turismo, een racespel dat echte races realistisch simuleert. Zijn vader is er niet blij mee, en vindt dat Jann beter buiten kan gaan voetballen zoals zijn jongere broertje. Als op een dag wordt aangekondigd dat automerk Nissan een virtuele wedstrijd organiseert waarna je een echte coureur kan worden, verandert Jann zijn leven voorgoed. Hij wint de wedstrijd en ziet zijn dromen werkelijkheid worden. De echte racewereld blijkt echter meer obstakels in petto te hebben dan Jann van tevoren gedacht had.

‘Gran Turismo’ volgt zeer gedegen een bepaalde lijn die we al tig keer gezien hebben. Een tienerjongen heeft een droom, de droom lijkt veel te hooggegrepen, maar na een aantal hordes te nemen komt de droom uit. Het perfecte underdog-verhaal. Desalniettemin is dit verhaal eigenlijk te bizar voor woorden. Dat je als gamer op deze manier de stap kunt maken naar topsport lijkt schier onmogelijk.

Dat ziet ook vader Steve Mardonborough, voortreffelijk gespeeld door Djimon Hounsou. Als ex-profvoetballer heeft hij een ander pad in gedachte voor zijn zoon. Hij ziet Jann als een luie jongen, die alleen maar bezig is met zijn stomme videogame. Jann daarentegen voelt zich onbegrepen. Al het gamen dient een hoger doel, maar daar wil zijn vader niet aan. Deze rancune naar elkaar is een element dat ‘Gran Turismo’ menselijk en persoonlijk maakt.

Dan is er ook nog de relatie tussen Jann en zijn mentor Jack Salter (David Harbour). Salter is zelf een oud-coureur die vooraf geen enkel sprankje hoop heeft dat een gamer het in zich heeft het in de echte wereld te bolwerken. Zodra hij doorheeft dat de jongen getalenteerd is, groeit ook hun relatie. Ook dit is mooi om te zien, en dat komt met name door het prachtige spel van David Harbour. De “Stranger Things”-acteur steelt werkelijk iedere scène met een flinke dosis charisma.

Iemand die in minder positieve zin opvalt is Orlando Bloom. Het ligt niet per se aan hem, maar meer aan de rol. Hij speelt namelijk Danny Moore, de marketing-man achter de bizarre competitie. Het is tenenkrommend hoe dik het er bovenop ligt dat de film via zijn rol reclame maakt voor de game en PlayStation. ‘Gran Turismo’ laat veel mooie, persoonlijke momenten hand in hand gaan met commerciële nonsensmomenten.

Hoewel ‘Gran Turismo’ op de meeste vlakken vrij doorsnee voelt, zijn het vooral de beelden die ongekend zijn. De races zijn ontzettend mooi en soepel in beeld gebracht, en daarbij makkelijk te volgen. Met simpele teksten in beeld wordt het verloop van de race duidelijk uitgelegd, terwijl de spanning nergens verloren gaat.

In het landschap der biopics is ‘Gran Turismo’ een prima aanwinst. Inhoudelijk zijn de twee eerdergenoemde films over racen sterker, maar zie dit als een lekker tussengerecht. Mensen houden van een underdog-verhaal, en dat is ‘Gran Turismo’ met klem. Een uiterst vermakelijke film met een getalenteerde cast, die louter af en toe een vleugje ziel mist.

Sjoerd Crins

Bioscooprelease: 10 augustus 2023
PVOD-release: 13 oktober 2023