Green Room (2015)

Regie: Jeremy Saulnier | 95 minuten | misdaad, horror, muziek, thriller | Acteurs: Anton Yelchin, Joe Cole, Alia Shawkat, Callum Turner, David W. Thompson, Mark Webber, Macon Blair, Eric Edelstein, Michael Draper, Andy Copeland, Brent Werzner, Lj Klink, Kasey Brown, Taylor Tunes, Imogen Poots, Kai Lennox, Jake Love, Kyle Love, October Moore, Joseph Bertót, Patrick Stewart, Jacob Kasch, Samuel Summer, Mason Knight, Colton Ruscheinsky

Met de overvloed aan CGI-superheldenfilms en slappe franchisefilms die we de laatste tijd over ons heen gestort hebben gekregen is het af en toe goed zoeken naar een beetje originaliteit. Een klein beetje anarchie binnen de omheiningen van Hollywood. Het wordt immers ook ieder jaar moeilijker om origineel uit de hoek te komen, simpelweg omdat er ieder jaar weer honderden films worden gemaakt met ieder hun eigen verhaal en invalshoek. Maar zo heel af en toe komt er toch een onverwacht pareltje voorbij, een ruwe diamant zoals ‘Green Room’.

En dat terwijl het gegeven van ‘Green Room’ zo origineel is als een cadeaubon op een verjaardag. Een groep van vijf tieners vindt zichzelf ingesloten in een uiterst vijandige omgeving en hebben elkaar nodig om te overleven. We hebben het al een miljoen keer voorbij zien komen, recent nog in ‘The Cabin in the Woods’. Maar nu zijn het eens keer geen zombies, gemaskerde kettingzaagmoordenaars of lijkbleke Japanse meisjes, maar gedrogeerde neonazi’s in een staat van opperste razernij. Mensen van vlees en bloed, die ook nog eens een geloofwaardig motief hebben om van het groepje buitenstaanders af te willen. Dit cliché revolutionair en geloofwaardig doch absurd maken, hoe kan dat?

‘Green Room’ draait om de uiterst onsuccesvolle punkband The Ain’t Rights. De bandleden leven door het gebrek aan optredens en geld steeds meer op gespannen voet met elkaar. Ze hebben huis en haard verlaten om aan hun muzikale droom toe te geven maar nu begint de ernstige realiteit bij een paar bandleden in te dalen. Zoals het geval is bij gitarist Pat (gespeeld door Anton Yelchin, die recentelijk omkwam bij een tragisch ongeluk). Maar dan komt er eindelijk weer eens een betaalde ‘gig’ op hun pad, ergens midden in de bossen van ‘Redneck Country’. Eenmaal in het etablissement aangekomen blijkt de hut vol te staan met massa kaalgeschoren Hitler-aanbidders. De toon is gezet.

Maar punk zou geen punk zijn als hier niet keihard tegenin werd gegaan door de band. The Ain’t Rights kiezen er ondanks hun vijandige publiek te openen met het nummer ‘Nazi Punks’ (Nazi-schoften). Wanneer zij onder een luid fluitconcert en diverse doodsbedreigingen van het podium worden gescholden, en arriveren in de kleedkamer, zijn zij getuigen van een bloedige plaats delict. In een paniekreactie besluit drummer Reece (Joe Allen) de deur op slot te draaien. Gevangen in het hol van de leeuw, compleet verstoten van hulp en telefoonontvangst. De patstelling waar ‘Green Room’ om draait is begonnen.

Dit is het moment waarop regisseur Jeremy Saulnier excelleert. Dat hij een vreemde beklemmende sfeer kan neerzetten bewees hij eerder al met ‘Blue Ruin’. Zijn de Nazi’s aan de andere kant van de deur, onder leiding van een geweldige Patrick Stewart (!) ook maar enigszins te vertrouwen? Zij willen toch ook geen bloed aan hun handen? Aan de andere kant zal er niemand zijn die hier hun schreeuwen om hulp zal horen. ‘Green Room’ is een constant bloederig dilemma dat de kijker tot in het extreme laat meeleven met de hoofdpersonen. Dit zonder ook maar één keer in te spelen op valse of uitgekauwde sentimenten.

Saulnier pakt een deel ‘Das Boot’, een snufje ‘Gravity’ en een dikke lepel ’28 Days Later’ en fabriceert een briljante saus van eigenzinnigheid die ondanks de bizarre wendingen immer geloofwaardig blijft. Iedereen die het wel een beetje gehad heeft met de cinematografische eenheidsworst doet er goed aan ‘Green Room’ eens te gaan kijken. Een film die met meer publiciteit waarschijnlijk snel zou uitgroeien tot een (cult)klassieker.  Dat hadden we net nodig.

Thomas van den Berg

‘Green Room’ verschijnt zondag 19 februari 2017 op DVD.