Het dappere kleermakertje – Brave Little Tailor (1938)

Regie: Bill Roberts | 9 minuten | animatie, korte film | Originele stemmencast: Walt Disney, Marcellite Garner

Jiminy Cricket! Wie kent ‘m niet, het wijze geweten van Pinocchio, met zijn blauwe hoed en roze paraplu? In het Nederlands ook bekend als Japie Krekel, maar in die vertaling gaan we voorbij aan de historische betekenis die er aan de naam hangt. In de jaren dertig was het namelijk een gebruikelijke, en meer geaccepteerde, uitroep van schrik of verbazing. Zoals de Engelsen ‘heck’ in plaats van ‘hell’ zeggen of gosh in plaats van ‘God’, zeiden ze ook ‘Jiminy Cricket’ in plaats van ‘Jesus Christ’. Zo ook in de Walt Disney short ‘Het dappere kleermakertje’ (‘Brave Little Tailor’), waarin Jiminy uitsluitend voorkomt als uitroep, niet als personage (hij zou pas in 1940 zijn opwachting maken in ‘Pinocchio’).

Hoofdrol in ‘Het dappere kleermakertje’ is weggelegd voor Mickey Mouse, hier een kleermaker, die tijdens zijn werk lastig gevallen wordt door een zevental vliegen. De beestjes blijven maar om zijn hoofd zoemen. Mickey is het zat en slaat ze in een klap met twee vliegenmeppers dood. Verbaasd door dit lucky shot roept hij door het raam dat hij “er zeven doodde in één klap”. De reactie hierop is wat overdreven in zijn ogen, maar wat Mickey niet weet is dat er net aangekondigd is dat een reus het dorp nadert én dat zijn opmerking eigenlijk als antwoord gezien kon worden op de vraag “Heb jij wel eens een reus gedood?” Een klassiek voorbeeld van een misverstand dus, met verregaande gevolgen. De kleermaker wordt naar het paleis gebracht, waar de koning hem twee miljoen biedt voor het doden van de reus. Daarnaast krijgt hij ook prinses Minnies hand en dat geeft de doorslag. Mickey gaat op pad om de reus te verslaan. En daar blijkt zijn inventiviteit én kleermakersgerei goed bij van pas te komen.

‘Het dappere kleermakertje’ is een komisch filmpje. Het is grappig om te zien hoe Mickey niets begrijpt van de ophef die gemaakt wordt van het doodslaan van vliegen, en eigenlijk ook wel aandoenlijk – omdat je als kijker weet dat hij door zijn onschuldige opschepperij een moeilijke taak toebedeeld krijgt. Ook is het leuk om te zien hoe de reus omgaat met zaken die voor hem maar pietepeuterig zijn, maar voor figuurtjes als Mickey groot. En ondanks dat je weet dat Mickey zal zegevieren, is er wel degelijk sprake van een goede spanningsopbouw. Het Disney filmpje werd genomineerd voor een Oscar in 1939, maar nota bene Disneys eigen ‘Ferdinand the Bull’ ging met het beeldje aan de haal. Het blijft echter met recht een geliefde klassieker.

‘Het dappere kleermakertje’ verschijnt woensdag 23 oktober 2013 op blu-ray (als extra op de blu-ray van ‘Merlijn de tovenaar’).