If I Was God… (2015)

Regie: Cordell Barker | 8 minuten | animatie, korte film

Cordell Barker is een ervaren rot in de wereld van de korte animatiefilm. De creatieve Canadees verdiende al twee Oscarnominaties – voor ‘The Cat Came Back’ (1988) en ‘Strange Invaders’ (2002) – en stond met ‘If I Was God…’ (2015) wederom op de shortlist voor de Oscars. En ook bij de jaarlijkse uitreiking van de Annie Awards, speciaal voor animatiefilms, bleef dit acht en een halve minuut durende filmpje niet onopgemerkt. ‘If I Was God…’ gaat over een jongen van twaalf – Cordell zelf – die tijdens het ontleden van een kikker tijdens de biologieles nadenkt over alle dingen die hij – de titel zegt het al – zou doen als hij God zou zijn. De filmmaker putte uit zijn eigen ervaringen; als tiener droomde hij kennelijk ook over hoe het zou zijn om de macht te kunnen uitoefenen over de wereld om hem heen. Barker associeert die fase bovendien met de grens tussen het kinderlijke en beschermende van de lagere school, en de overgang naar de puberteit en daaruit voortvloeiend de naderende volwassenheid.

De setting is wat je mag verwachten van een klaslokaal: vertrouwde stereotypes als de pestkop, het mooie meisje, het dikkerdje en de nerd zijn allemaal present. Onze hoofdrolspeler Cordell is de stereotype dromer, die zijn hoofd er tijdens de biologieles niet echt bij kan houden. Hij droomt over hoe hij het mooie meisje dat aan het tafeltje naast hem zit, eindelijk naar hem zou laten omkijken als hij God was. Ondertussen pielt hij wat met de kikker die voor hem ligt. En voor hij er erg in heeft, gaat zijn fantasie met hem aan de haal. Het verhaaltje an sich is niet bepaald origineel, de manier waarop Barker dit in beeld brengt echter zeer zeker wel. In ‘If I Was God…’ worden namelijk diverse animatiestijlen afgewisseld. Traditionele animatietechnieken maken plaats voor stop-motion met kleipoppen en er is ruimte voor papier-maché. Alles is met de hand gemaakt, wat een immense klus moet zijn geweest (ook al duurt het filmpje nog geen tien minuten). Het resultaat is een eclectische mix van stijlen en technieken die aantoont hoe veelzijdig Cordell Barker is.

‘If I Was God…’, dat afwijkt van Barkers andere werk, is knap gemaakt en eigenzinnig in zijn uitvoering. Waar de filmmaker doorgaans gemiddeld acht een een half jaar (!) doet over het creëren van een film, ging hij hier voortvarender te werk. Wellicht is dat de reden dat het verhaal wat doorsnee is. De fantasierijke en bonte mengeling van stijlen doet je dat echter in no time vergeten.

‘If I Was God…’  is te zien tijdens het HAFF 2016 (Holland Animation Film Festival), van 16 – 20 maart 2016.