Je fais le mort (2013)

Regie: Jean-Paul Salomé | 104 minuten | komedie | Acteurs: François Damiens, Géraldine Nakache, Lucien Jean-Baptiste, Anne Le Ny, Jean-Marie Winling, Kévin Azaïs, Nanou Garcia, Corentin Lobet, Judith Henry, Mathieu Barbet, Cécile Telerman, Antoine Salomé, Eric Naggar, Caroline Filipek, Camille Saint-Jean, Emma Blunden, Florence Maury, Thierry Verrier, Aline Chetail, Tiffany Zahorski, Jean-Paul Salomé, Pierre Desmaret, Philippe Koa, Lucien Rumiel Braun, Benjamin Robert, Justine Poiret, Isalinde Giovangigli

Ooit was Jean Renault (François Damiens) een veelbelovende acteur. Eind jaren tachtig won hij zelfs de César, het Franse equivalent van de Oscar, voor beste nieuwkomer. Die tijden liggen echter al ver achter hem. Vandaag de dag is Jean – die vaak verward wordt met zijn veel succesvollere landgenoot Jean Reno – een aan lager wal geraakte en onbegrepen acteur. Niet omdat hij zijn talent nou ineens kwijt is. Nee, Jean maakt zichzelf door sterallures en veeleisendheid volkomen onhandelbaar op de set. Niemand wil meer met deze moeilijke man werken. Omdat er toch brood op de plank moet komen, neemt Jean op aanraden van zijn agent een klus aan als slachtoffer/lijk bij de reconstructie van een dubbele moord in een piepklein skioord in de Franse Alpen. Dat is weer eens wat anders dan bijrolletjes in slecht bekeken televisieseries of reclames voor diarreeremmers.

De set-up van de hilarische whodunnit van Jean-Paul Salomé, ‘Je fais le mort’ (2013), is veelbelovend en gelukkig worden die verwachtingen grotendeels waargemaakt. De omhoog gevallen Jean krijgt het in het pittoreske skioord namelijk aan de stok met de mooie Noémi Desfontaines (Géraldine Nakache), die het onderzoek naar de dubbele moord leidt. Want zo serieus als Jean zijn dagelijkse acteerklussen –en zichzelf! – neemt, zo serieus neemt hij zijn rol in de reconstructie ook. Dus gaat hij dwars tegen het hem opgelegde scenario in. Maar de nieuwe invalshoeken die de buitenstaander inbrengt blijken zo gek nog niet te zijn. Dat moet zelfs Noémi, na een gezellig onderonsje waarbij ze door toedoen van een jointje eindelijk ontdooit, erkennen. Welke rol speelt de plaatselijke politiechef Lamy (Lucien Jean-Baptiste) bijvoorbeeld in de moordzaak? Welke informatie houdt hoteleigenaresse Madame Jacky (Anne Le Ny) achter? En waarom heeft Michel (Jean-Marie Winling) als enige van de die Beauchatel-broers de aanslag op hun levens overleefd?

Op knappe wijze weet Jean-Paul Salomé, die tevens verantwoordelijk is voor het script, twee genres te mixen tot een goedlopend geheel. Dat ‘Je fais le mort’ als komedie geslaagd is, is hoofdzakelijk te danken aan hoofdrolspeler François Damiens. De in het Belgische Ukkel geboren acteur timmert ook als comedian aan de weg en dat komt hem voor deze rol erg goed uit. De droogkomische manier waarop hij het op elke set in het honderd laat lopen, staat garant voor de nodige lachsalvo’s. Hij krijgt aardig tegenwicht van met name Nakache en Jean-Baptiste. Wat vooral knap aan deze film is, is dat je een komedie verwacht – en krijgt – maar er op de koop toe een oprecht spannend moordmysterie bij cadeau krijgt. Dat de van de dubbele moord verdachte onnozelaar Servaz (Corentin Lobet) het niet gedaan heeft, is al snel duidelijk. Maar wie de onuitstaanbare broers Beauchatel dan wel omgelegd heeft, blijft lang in het ongewisse. Tel daar het meer dan degelijke camerawerk en de mooie muziek van de van ‘Coraline’ (2008) bekende componist Bruno Colais bij op en je hebt een verrassend leuk en fris Frans komisch mysterie die de moeite van het kijken zeker waard is.

‘Je fais le mort’ verschijnt woensdag 16 april 2014 op DVD.