Joy Ride (2023)

Recensie Joy Ride CinemagazineRegie: Adele Lim | 95 minuten | komedie | Acteurs: Ashley Park, Sherry Cola, Sabrina Wu, Stephanie Hsu, David Denman, Annie Mumolo, Chris Pang, Isla Rose Hall, Chloe Pun, Desmond Chiam, Alexander Hodge, Nicholas Carella, Debbie Fan, Meredith Hagner, Daniel Dae Kim, Ronny Chieng, Timothy Simons, Kenneth Liu, Victor Lau, Rohain Arora, Lori Tan Chinn, Baron Davis, Michelle Choi-Lee

‘Joy Ride’ gaat over de vriendschap tussen Audrey en Lolo. De twee in Amerika wonende vrouwen kennen elkaar al sinds hun ouders hen met elkaar lieten spelen in de speeltuin. Audrey is geadopteerd; Lolo wordt opgevoed door haar natuurlijke ouders. Vanwege hun Aziatische afkomst worden de twee vriendinnen min of meer buitengesloten door witte Amerikaanse kinderen. Ze hebben allebei een manier gevonden om daarmee om te gaan. Audrey vecht figuurlijk om de beste van de klas (en in al het andere) te worden, Lolo slaat letterlijk van zich af en trekt zich verder nergens iets van aan.

Een aantal jaren later is Audrey inderdaad most likely to succeed gebleken. Als advocate kan ze partner worden bij het prestigieuze kantoor waar ze werkt, moet ze alleen een Chinese klant binnenhalen. Eitje, want ze beheerst de Chinese taal immers perfect? (Ja, knikt ze, terwijl ze schuldbewust denkt aan haar verwaarloosbare Duolingo-streak). Deze bluf komt haar duur te staan, zal later blijken, maar wat nog meer funest zal worden, is het feit dat ze Lolo (die wel Mandarijn spreekt) meeneemt op haar zakenreis. Lolo is nog altijd de nonchalante persoon die ze in haar tienerjaren was. Met haar seksueel expliciete kunst shockeert ze graag, maar uiteraard hecht ze daar een diepere betekenis aan.

Lolo heeft ook haar familielid, Deadeye, uitgenodigd om hen te vergezellen naar China. Deadeye is een K-pop-fan en nogal sociaal incapabel. Eenmaal in China voegt zich nog een vierde dame bij het gezelschap, Audreys voormalig kamergenote uit haar studententijd, Kat. Kat is in China een beroemd actrice en geconverteerd Christen.

Wanneer de potentiële klant Audrey uitnodigt om samen met haar Chinese moeder (over wie ze een leugen vertelt om indruk op hem te maken), is de missie duidelijk: Audrey moet haar biologische moeder vinden om de deal te sluiten.

‘Joy Ride’ is een komedie in de trant van ‘Bridesmaids’ (voorloper in het genre, in ieder geval als het gaat om een groep vrouwen) en ‘The Hangover’. Een aantal vrienden laat zich in een bepaalde periode helemaal gaan op het gebied van drank, drugs en seks en verkeerde beslissingen stapelen zich op tot de figuurlijke bom barst, de vriendschap op springen staat en levens misschien wel voorgoed verwoest worden.

De humor in dit soort films is vaak grof en komt voort uit de personages, die meestal excentrieke typetjes zijn. Dat is in ‘Joy Ride’ ook aan de orde. Elk van de vrouwen voelt als ‘geschreven’. Ze ontstijgen dit niet als echte mensen. De ambitieuze overpresteerder die zichzelf ineens verliest in een vlaag van verstandsverbijstering; de laat-maar-waaien-vriendin door wie alles in de soep loopt, maar die ook zorgt voor een doorbraak; de vrouw die doet alsof ze als twintiger nog steeds maagd is maar die eigenlijk al ontelbare seksuele ervaringen heeft gehad (en een tattoo op een plek die dat zou moeten bewijzen) en een wereldvreemde, non-binaire tiener. Okay, het zijn niet allemaal stereotypes, maar ze voelen niet alsof je ze in het echte leven tegen zou kunnen komen.

Daarnaast zijn niet alle grappen raak, sommige zie je van mijlenver aankomen, andere zijn veel te lang uitgerekt. Wat wel geslaagd is in ‘Joy Ride’ is het goed uitgewerkte thema van identiteit en je ergens thuis voelen of je ‘goed genoeg’ voelen. Audrey heeft als geadopteerd kind het beste van twee werelden, maar zo ervaart ze dat niet. Ze voelt zich geen volbloed Amerikaan, maar bij mensen van Aziatische afkomst wordt ze niet geaccepteerd omdat ze te ‘wit’ is. Die tweestrijd maakt ze erg invoelbaar. Adele Lim, bekend als scenarioschrijver van ‘Raya and the Last Dragon’ en ‘Crazy Rich Asians’, schreef het verhaal, samen met Cherry Chevapravatdumrong en Teresa Hsiao en nam voor het eerst ook de rol van regisseur op zich. Geen slechte start, maar ‘Joy Ride’ beklijft minder dan de films waarvoor ze alleen in de pen klom.

Monica Meijer

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 6 juli 2023
VOD-release: 29 september 2023 (Pathé Thuis)