Les adieux à la reine (2012)

Regie: Benoît Jacquot | 100 minuten | drama, geschiedenis | Acteurs: Diane Kruger, Léa Seydoux, Virginie Ledoyen, Xavier Beauvois, Noémie Lvovsky, Vladimir Consigny, Julie-Marie Parmentier, Lolita Chammah, Michel Robin, Grégory Gadebois, Francis Leplay, Luc Palun

Regisseur Benoît Jacquot nam de historische roman van Chantal Thomas als inspiratiebron om dit degelijke drama te maken over vier dagen aan het Franse hof in Versailles rondom de bestorming van de Bastille in 1789. Vooral met de kennis van nu dat de Franse Revolutie in het land een enorme verandering teweeg bracht, is de film interessant om te zien, en Jacquot speelt daar slim op in door veel verbazing te laten zien bij de machthebbers.

Hoewel het verhaal van Marie Antoinette en dat van Lodewijk XIV al vaker verfilmd is, weet de versie van Jacquot zich te onderscheiden door zich te richten op een leesdame van de koningin, en door de richting van de roman te volgen: vier aaneensluitende dagen, vrijwel geheel in het paleis in Versailles, waar de adel zich steeds minder op zijn gemak voelt, en verschillende stadia van onwetendheid, onbegrip en paniek doormaakt terwijl de bevolking onzichtbaar maar voelbaar steeds dreigender voor hen wordt.

De cast bestaat grotendeels uit vrouwen vol smachtende blikken. Léa Seydoux, Diane Kruger en Virginie Ledoyen staren elkaar de gehele film verliefd aan, wat de intensiteit van het geheel ten goede komt. Bovendien pakken de meeste keuzes van regisseur Jacquot positief uit. De belichting is subtiel, maar fraai, en hoewel de camera’s af en toe te veel schommelen, zitten er schitterende scènes bij, waar personages door donkere gangen worden gevolgd en in flitsen van kaarslicht gezichten vol onmacht tonen dat niemand aan het Franse Hof werkelijk kon geloven dat hun jaren van macht over waren.

Zo vervolgt veelfilmer Jacquot zijn lange lijst van succesvolle boekverfilmingen. Na eerder al Cannes en Venetië te hebben bezocht was ‘Les adieux à la reine’ terecht geselecteerd voor Berlijn. Geen moment pretendeert de film meer te zijn dan wat hij is: kleine cinema op een groot decor; een intiem en bij vlagen intens portret van mensen die hun macht verliezen.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 19 april 2012
DVD-release: 18 september 2012