Little Monsters (2019)

Recensie Little Monsters CinemagazineRegie: Abe Forsythe | 94 minuten | komedie, horror | Acteurs: Lupita Nyong’o, Josh Gad, Alexander England, Nadia Townsend, Kat Stewart, Stephen Peacocke, Diesel La Torraca, M.J. Kokolis, Talayna Moana Nikora, Saskia Burmeister

De maar wat aanmodderende Dave is het schoolvoorbeeld van een man die niet volwassen wil worden. De uitgerangeerde zanger en metalgitarist gaat na het uiteenvallen van zijn band door het leven als een weinig succesvolle straatmuzikant en vult zijn dagen verder vooral met televisiekijken, masturberen en het roken van marihuana door zijn grote waterpijp. Het wekt weinig verbazing dat zijn vriendin dit leventje op een gegeven moment zat is en Dave in de steek laat. Aangezien hij nagenoeg platzak is, kan Dave alleen terecht bij zijn zus Tess en haar zoontje Felix.

Als hij op een dag Felix naar school brengt, maakt Dave kennis met de mooie en sympathieke juf Caroline. Geïnspireerd door de vlinders in zijn buik, gaat Dave mee als begeleider op het schoolreisje van Felix en zijn klas naar een bekende kinderboerderij. Maar laat dit lustoord voor kleuters nu toevallig pal naast een geheim laboratorium van het Amerikaanse leger (de film speelt zich af in Australië) liggen waar allerlei geheimzinnige en lugubere experimenten worden uitgevoerd. Het uitstapje ontaardt uiteindelijk in een helse beproeving als de kinderboerderij wordt overlopen door bloedenge zombies die hongeren naar vers dieren- en mensenvlees. Lukt het Dave en Caroline om de kinderen in veiligheid te brengen en uit de klauwen van de oprukkende zombiehorde te blijven?

De blikvanger in ‘Little Monsters’ is zonder twijfel Lupita Nyong’o, een actrice die haar bepaald niet geringe kwaliteiten eerder al toonde in het epische drama ‘Twelve Years a Slave’ en de gelaagde horrorfilm ‘Us’. Hier tapt ze uit een heel ander vaatje en toont Nyong’o dat ook lichtelijk morbide humor met een vette knipoog prima in haar straatje past. Als knappe, ukulelespelende verschijning in een opvallend zonnebloemgeel jurkje trekt ze als kleuterjuf Miss Caroline zowel de aandacht van haar kleuterklasje als menige vader. Maar ook in het heetst van de strijd houdt ze haar hoofd opmerkelijk koel en doet Caroline er alles aan om het kroost dat aan haar zorg is toevertrouwd veilig en rustig te houden. Wanneer het bonte gezelschap zich langs een meute zombies moet werken, brengt ze het als een megaversie van het spel tikkertje, waarbij de kinderen de ‘tegenpartij’ moeten ontwijken. En als Caroline besmeurd raakt met het bloed van enkele door haar onthoofde zombies, vertelt de stressbestendige lerares doodleuk dat ze een lading aardbeienjam over zich heen heeft gekregen. Tussen al het zombiegeweld door moet de dappere onderwijzeres ook nog afrekenen met de vermeende kindervriend Teddy McGiggle (een lekker schmierende Josh Gad), een heerschap dat geestelijk volledig instort als de zombies de kinderboerderij bestormen.

De tegenstelling tussen de even beleefde als kordate kinderjuf Caroline en de aanvankelijk onbehouwen Dave geeft ‘Little Monsters’ een leuke dynamiek en een zekere tederheid die atypisch is voor prenten van dit genre. De humor zit hem vooral in het contrast tussen de enerzijds panikerende en vuilbekkende volwassene en de anderzijds speelse onschuld van nietsvermoedende kinderen die denken dat de griezelige taferelen om hen heen deel uitmaken van een spannend schooluitje. Daarnaast blijft het grappig om te zien hoe bloeddorstige zombies zich laven aan menselijke en dierlijke lichaamsdelen, terwijl tegelijkertijd vrolijke ukulele-uitvoeringen van Taylor Swifts ‘Shake it Off’ en Neil Diamonds ‘Sweet Caroline’ zorgen voor de muzikale omlijsting.

Als zombiekomedie heeft ‘Little Monsters’ niet veel nieuws te bieden. We hebben het al vaker en soms ook beter (denk vooral aan ‘Shaun of the Dead’ en ‘Zombieland’) voorbij zien komen. De kracht van deze film zit hem dan ook meer in de aansprekende personages en hun ontwikkeling dan in de originaliteit van het verhaal. Geen absolute genretopper, maar wel een vermakelijke prent die lekker wegkijkt.

Frank Heinen

Waardering: 3

Bioscooprelease: 24 oktober 2019