Loenatik, te gek! (2014)

Regie: Johan Timmers | 88 minuten | komedie, familie | Acteurs: Dick van den Toorn, Martin van Waardenberg, Karin van Holst Pellekaan, Mark Rietman, John Buijsman, Walter Crommelin, Rogier Philipoom, Jacqueline Blom, Catharina Haverkamp, Mike Nijdam, Edo Brunner, Eva van der Gucht, Irene Moors, Ton Kas, Wart Kamps

Een televisieserie die voor kinderen is bedoeld, maar stiekem ook veel volwassenen bekoort? Het gebeurt regelmatig en ook de VPRO serie “Loenatik” hoort in dat rijtje thuis. Tussen 1995 en 2001 werden er 27 afleveringen gemaakt en er volgde zelfs een film, ‘Loenatik – De Moevie’ (2002). Het succes van “Loenatik” is te danken aan de absurdistische opzet van een kleine groep volwassen psychiatrische patiënten die met elkaar leven in kliniek Zonnedael. In Zonnedael staan hun dagelijkse beslommeringen garant voor bizarre situaties. Met veel liefde worden ze verzorgd door zuster Ten Hoeven en de patiënten zijn op hun eigen manier allemaal gelukkig. De vijf maffe patiënten, de Majoor, Bep Brul, Fats, Dr. Doolittle, en Mevrouw De Haas zijn uitgegroeid tot populaire karakters bij jong en oud.

De megalomane directeur van Zonnedael heeft de kliniek opgeven en de patiënten de wijde wereld ingestuurd. Zuster Ten Hoeven heeft last van het lege-nest syndroom en gaat op zoek naar een nieuwe baan. Maar dan wordt ze ontvoerd in een zwart busje.In ‘Loenatik, te gek!’ willen de psychiatrische patiënten hun geliefde zuster Ten Hoeven redden.

De kracht van de serie zat in de maffe karakters op het mooie Zonnedael die kleine problemen hadden. Het risico van een speelfilm is dat het verhaal aanvoelt als een te lange aflevering. Dat is gelukkig niet het geval bij ‘Loenatik, te gek’. De film begint sterk door te laten zien wat er gebeurt met de patiënten in de wijde wereld. Bep Brul verzorgt speeddates voor bejaarden, Fats doet aan stand-up comedy (nogal ironisch aangezien hij in een rolstoel zit) en Dr. Doolittle werkt in een fabriek waar vlees wordt verpakt. Ook hun plan van aanpak om de zuster te redden zit vol met hilariteit. Zo zetten ze de boel op stelten bij een live televisieprogramma en ‘martelen’ ze cabaretier Wart Kamps met sambal en vla omdat ze denken dat hij de ontvoerder is. Tegelijkertijd volgen we zuster Ten Hoeven die ontvoerd is om als oppas de ontspoorde kinderen van een alleenstaande vader op te voeden. Deze subplot is de zwakste schakel van het verhaal. Er zijn te veel ongeloofwaardigheden en de vaart die de patiënten in het verhaal brengen wordt door de kinderen en hun vader er weer eruit gehaald.

Alle acteurs hebben overduidelijk veel lol om hun oude rollen weer nieuw leven in te blazen. Martin Waardenburg is met zijn militaire taaltje het grappigste karakter voor volwassenen en Dr. Doolittle met zijn liefde voor alle dieren zal vooral voor de kleintjes het leukst zijn. Wat in de serie en de eerste film  heel goed werd uitgewerkt was de saamhorigheid en liefde tussen de karakters. Ook in ‘Loenatik, te gek!’ is dat weer goed voelbaar. Ze zorgen voor elkaar, troosten elkaar en komen altijd voor de ander op. Een mooie boodschap voor de jonge kijkers.

‘Loenatik, te gek!’ is een film voor de echte fans die bekend zijn met de serie. Maar de grapdichtheid valt in de tweede helft van de film wat tegen en de plot rondom de zuster is zwak. Voor nieuwkomers zal de film soms wat rommelig zijn maar voor kinderen en volwassenen die de personages al eerder in hun hart hebben gesloten is ‘Loenatik, te gek!’ een feest van herkenning.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 9 juli 2014
VOD-release: 11 november 2014