Lost for Words (2013)

Regie: Stanley J. Orzel | 107 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Jennifer Birmingham Lee, Candy Cheung, Joman Chiang, Sean Faris, Grace Huang, Will Yun Lee, Candice Moore, Howard Paley, Breanne Racano, Geoffrey Wong, Terence Yin

Anna is een Chinese balletdanseres. Michael een tot ict’er omgeschoolde Amerikaanse marinier.  Anna trekt met een vriendin naar Hong Kong om zich bij een dansgezelschap te voegen. Michael wordt in Hong Kong gedetacheerd bij een groot commercieel bedrijf. Op het vliegveld van Hong Kong botsen de twee letterlijk op elkaar. En dan…

En dan?

Dan volgt een verhaal dat alle regels van een fatsoenlijke opbouw overtreedt. De film is namelijk niet begonnen met die eerste ontmoeting, maar met een proloog van ongeveer anderhalve minuut. Michael zit in een Zuid-Chinese gevangenis voor een misdaad die wij niet kennen. De film eindigt met tien warrige minuten, waarin we zien hoe Michael in die gevangenis is terecht gekomen. In de tussenliggende anderhalf uur volgen we de ontluikende liefde van Anna en Michael. Anderhalf uur die maar weinig met de proloog en het slotakkoord van doen hebben.

Omdat het wat vermoeiend is om anderhalf lang naar een slakkengangende liefdesgeschiedenis te kijken, schakelen we soms over naar de avonturen van de bijpersonages. Probleem is alleen dat die avonturen in het luchtledige blijven hangen. Er is een collega van Michael die iets vaags heeft met een mysterieuze Engelse vrouw. Er is Anna’s vriendin Mei Mei, die iets vaags heeft met een slijmerige suikeroom. Er is een beroemde balletleraar, die iets vaags heeft met zijn favoriete leerling.

Niet alleen het scenario is ondermaats. De montage is onrustig (van serene cuts tot hypernerveus gedoe), soms kiest de film voor gekunstelde perspectieven en het aantal aerial shots van Hong Kong is niet te tellen. Qua acteren steelt Grace Huang de show met haar ingetogen vertolking van de lieve Anna, maar laat Sean Faris zien dat hij niet helemaal geschikt is voor een gevoelige rol als deze. De overige acteurs hebben te veel last van de schetsmatigheid van hun personages en van de brakke dialogen. Dialogen waarbij de personages elkaar dingen vertellen die ze al lang horen te weten.

‘Lost for Words’ is een film die je met veel vragen achterlaat. Wat was hier eigenlijk de bedoeling van? Waarom het merkwaardige einde? Waarom al die nietszeggende bijpersonages? Al bij al een intrigerende janboel. Intrigerend omdat dit eigenlijk een conventioneel liefdesdrama is, maar steeds aanvoelt als een mislukt experiment. Met de nadruk op mislukt.

‘Lost for Words’ verschijnt dinsdag 20 januari 2015 op DVD.