Lost River (2014)

Regie: Ryan Gosling | 105 minuten | drama, fantasie, thriller | Acteurs: Christina Hendricks, Iain De Caestecker, Saoirse Ronan, Matt Smith, Ben Mendelsohn, Eva Mendes, Reda Kateb, Barbara Steele, Landyn Stewart, Rob Zabrecky, Shannon Plumb, Torrey Wigfield, Misty Robinette, Holly Schlegel, Thomas McDonald, Larry Mongo, Robert Skrok, Aris Costner, K.T. Almujahid, Joseph Norman

Je kan een huis met de grond gelijk maken, maar de herinneringen die een plek met zich meedraagt zullen zolang bestaan als de mensen die ze met zich meedragen. Voor sommigen vormen herinneringen zo’n sterk sentiment dat het onmogelijk is afscheid te nemen van het verleden. Dat geldt ook voor het hoofdpersonage van ‘Lost River’, het debuut van de ons allemaal welbekende Ryan Gosling.

Billy (gespeeld door de prachtige Christina Hendricks) is een alleenstaande moeder van twee zonen. Hun huis in een apocalyptisch stadje (er is voor de locatie voor het o zo originele Detroit gekozen), dreigt zoals de meeste andere huizen in de buurt gesloopt te worden. Billy probeert toch naar een alternatief te zoeken en neemt een baantje aan in een underground nachtclub, terwijl zoontje Bones de leegstaande panden afschuimt op zoek naar koper. Beiden raken ze in diepe problemen verwikkeld met de sinistere personages die in het spookstadje de scepter zwaaien.

Wat erg storend is aan deze film is het gemak waarmee Goslings invloeden eruit te pikken zijn. David Lynch’ stempel is overduidelijk: een visueel overweldigende en vaak shockerende film met een totaal gebrek aan narratief en een niet te volgen plot. Maar ook Refn, in wiens films ‘Drive’ en ‘Only God Forgives’ Gosling vrij recent nog te bewonderen was, heeft duidelijk een grote indruk op deze debuterende regisseur achtergelaten. De kleuren lijken rechtstreeks uit een Terrence Malick produktie overgenomen te zijn. Elke regisseur begint als filmliefhebber en niemand maakt zich ooit volledig los van zijn invloeden. Dat is ook niet de bedoeling: film ontwikkelt zich als medium steeds meer omdat elke nieuwe filmmaker op de schouders van reuzen kan staan. Maar er is een verschil tussen inspiratie en kopie.

Dat gezegd zijnde is ‘Lost River’ alsnog een interessante film die zeker het bekijken waard is. Gosling stelt een groot potentieel tentoon. Hij heeft oog voor compositie en weet hier en daar ook oprecht te ontroeren. Let vooral op de scène in een verlaten nachtclub waarin Bones en zijn buurmeisje in alle eenzaamheid onder het melancholische licht van een discobal slowdansen. Bovendien heeft hij een erg knappe cast samen weten te krijgen en weet duidelijk ook heel goed hoe hij ze op hun best kan krijgen. Vooral Eva Mendes en de intrigerende Ben Mendelsohn stelen de show met indrukwekkend sterke bijrollen.

‘Lost River’ is chaotisch, eclectisch en onsamenhangend. Toch zit het met de sfeer ontegenzeggelijk goed en visueel is het genieten geblazen. Dit is Goslings eerste film en er lag een grote druk op zijn schouders: niemand had vertrouwen in het debuut van een Hollywoodhunk. Toch schuilt er achter dat knappe kopje toch duidelijk een enorm inzicht in film en laat hij een diepgang zien die hem als acteur hier en daar lijkt te ontbreken. Het wordt uitkijken naar de volgende want wanneer Gosling eenmaal vertrouwen krijgt in zichzelf als filmmaker en iets meer uit de invloedssfeer van zijn helden durft te stappen, zou er wel eens iets heel moois uit kunnen komen.

Esca van Blarikom

Waardering: 3

Bioscooprelease: 30 april 2015
DVD-release: 26 juni 2015