Negative Space (2017)

Recensie Negative Space CinemagazineRegie: Ru Kuwahata, Max Porter | 5 minuten | animatie, korte film | Originele stemmencast: Albert Birney

‘Negative Space’ is een mooi vormgegeven stopmotion animatie over een man die demonstreert hoe je effectief je koffer kunt inpakken. Dit heeft hij geleerd van zijn vader, een zakenman die veel onderweg was. Het was de manier voor de verteller om een band met zijn vader op te bouwen als kind – en later als tiener, pakt hij zelf de koffer voor zijn vader in als die weer eens op reis moest. We horen in ‘Negative Space’ alleen de stem van Albert Birney als de verteller, terwijl de kledingstukken rondvliegen, vouwen en rollen en het maakt van iets gewoons als je koffer inpakken, een ijkpunt in de relatie tussen vader en zoon. De film heeft een tot in bewonderenswaardig detail uitgewerkte animatietechniek en zit vol met originele en grappige overgangen, zoals bijvoorbeeld een autootje op de weg dat overgaat in een opengaande rits) en een korte onderwaterscène waarin een rijtje sokken als anemonen en een onderbroek als kwal figureert.

Filmmakers Max Porter en Ru Kuwahata slagen er in de korte speelduur (vijf minuten en 30 seconden) een krachtige boodschap over te brengen. Over dat je herinneringen en de kleine dingetjes die ogenschijnlijk onbelangrijk zijn, uiteindelijk de grootste impact hebben. Wat je als kind hebt geleerd, blijft je je leven bij. ‘Negative Space’ is gebaseerd op een gedicht van Ron Koertge en won diverse prijzen op filmfestival. In 2018 was de film genomineerd voor een Oscar voor ‘beste geanimeerde korte film’, maar de prijs ging naar ‘Dear Basketball.’

Hans Geurts

Vanaf 21 februari t/m 12 maart 2018 is in 23 bioscoopzalen door heel Nederland een exclusief programma van ‘Oscar Nominated Short Films’ in de categorieën ‘Animatie’ en ‘Live-Action’ te zien, uitgebracht door ShortsTV.