Nurse Betty (2000)

Regie: Neil LaBute | 110 minuten | thriller, komedie, romantiek, misdaad | Acteurs: Morgan Freeman, Renée Zellweger, Chris Rock, Greg Kinnear, Aaron Eckhart, Tia Texada, Crispin Glover, Pruitt Taylor Vince, Allison Janney, Kathleen Wilhoite, Elizabeth Mitchell, Susan Barnes, Harriet Sansom Harris, Sung Hi Lee, Laird Mackintosh

Als zoveel andere vrouwen in de wereld droomt Betty Sizemore van een romance met de knappe televisiedokter Dr. David Ravell. Ze leeft intens mee met al zijn problemen en kan alles wat hij of zijn tegenspelers zeggen letterlijk citeren. Zo probeert ze aan de sleur van haar leventje als serveerster ontsnappen. Bovendien hoeft ze in haar zoete dagdromen niet teveel te letten op haar lompe echtgenoot Del die haar ook nog eens bedriegt.

Bij toeval is Betty getuige van Dels onfortuinlijke confrontatie met de oudere Charlie (Morgan Freeman) en zijn jongere partner-in-crime Wesley (Chris Rock). Voor hun opdrachtgever willen ze Del slechts de partij drugs afhandig maken die Del zich onrechtmatig heeft toegeëigend, maar de fanatieke Wesley neemt het exposé van Charlie over indianen die onder bepaalde omstandigheden hun tegenstanders scalpeerden wat al te letterlijk. Om Del uit zijn bloederige lijden te verlossen, schiet Charlie hem dan maar dood. Maar de drugs kunnen ze niet vinden en als ze erachter komen dat Betty de moord op Del heeft gezien en ook in het bezit is van de drugs, reizen ze haar achterna.

Charlie is weliswaar een crimineel die zijn opdrachten keurig uitvoert, maar hij is ook een romanticus. Om Betty op het spoor te komen, haar te vermoorden en de drugs te herkrijgen, maakt hij een psychologische karakterschets van haar. Maar waar hij en zijn partner niet op hebben gerekend, is dat hij naarmate hij een dieper inzicht in haar karakter krijgt, verliefd wordt op zijn toekomstige slachtoffer.

‘Nurse Betty’ heeft een paar ijzersterke troeven: een origineel scenario met een mooie mix van inktzwarte humor en sentimentaliteit en perfect gecaste hoofdrolspelers. De goedgelovigheid van de zachtaardige Betty kan alleen maar door Renée Zellweger zo gespeeld worden dat je niet geïrriteerd raakt en zou willen roepen: ‘doe er dan ook wat aan’, maar net als de mensen uit haar omgeving en de mensen die ze onderweg ontmoet wens je haar met alle liefde het beste toe. En Morgan Freeman is hartveroverend als de oude, verliefde dwaas die bezig is met zijn laatste klus, Chris Rock uitstekend als zijn opgefokte jongere partner en Greg Kinnear is super als de gladde acteur die zijn kans schoon ziet om Betty voor zijn eigen karretje te spannen.

Het scenario balanceert mooi tussen de realiteit en de droomwereld van Betty en Charlie, maar laat ook op aannemelijke wijze zien dat zij met hun op het eerste gezicht al te dwaze dromerijen eigenlijk geen buitenbeentjes zijn. Iedereen maakt zich er op de een of andere manier schuldig aan de dingen te bekijken zoals het hem of haar het beste uitkomt. De film is een pleidooi om vooral zo romantisch mogelijk te dromen. De kans dat je dromen dan uitkomen, is op die manier het grootst. De bitterheid en het soms grove geweld houden al deze zoetigheid verdraagbaar en smakelijk. Erg leuk en zeer onderhoudend.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 16 november 2000