Babylon A.D. (2008)

Regie: Mathieu Kassovitz | 90 minuten | actie, thriller, avontuur, science fiction | Acteurs: Vin Diesel, Mélanie Thierry, Michelle Yeoh, Lambert Wilson, Mark Strong, Jérôme Le Banner, Charlotte Rampling, Gérard Depardieu, Joel Kirby, Souleymane Dicko, David Belle, Radek Bruna, Jan Unger, Abraham Belaga, Gary Cowan, David Gasman, Lemmy Constantine, Peter Thias, Curtis Matthew, Magda Vavrusova, Filip Matejka, Chris Astoyan, Justin Rodgers Hall

De Amerikaanse/Franse coproductie ‘Babylon A.D.’ heeft een plot dat de meeste filmliefhebbers bekend zal voorkomen. Net als in Alfonso Cuarons ‘Children of Men’ zien we hier een half vergane wereld waarin een meisje naar een bestemming moet worden gebracht. Maar waar het in ‘Children of Men’ om een zwanger meisje ging dat een volledig onvruchtbare wereld weer hoop moest geven, blijven in ‘Babylon A.D.’ de herkomst en missie van het meisje lange tijd onbekend. Dat maakt ‘Babylon A.D.’ in ieder geval een stuk mysterieuzer.

Helaas scoort ‘Babylon A.D.’ in alle andere opzichten iets minder. Het acteerwerk houdt niet over, maar dan kun je van een cast met Vin Diesel ook niet verwachten. Opvallend is wel dat de ervaren Michelle Yeoh en Gerard Dépardieu het hier ook maar matig doen, respectievelijk als meppen uitdelende non en afgegleden huurlingenbaas. De enigen die makkelijk overeind blijven zijn de jonge Francaise Mélanie Thierry en de altijd betrouwbare Charlotte Rampling.

Ook in de uitbeelding van een dystopische samenleving blijft deze film achter bij ‘Children of Men’. Terwijl in laatstgenoemde film de ‘nieuwe wereld’ nog altijd herkenbaar is, is dat bij ‘Babylon A.D.’ minder het geval. De wereld van ‘Babylon A.D.’ is meer geconstrueerd, en dus minder menselijk. Bovendien is het een wereld van bovenmatig veel geschreeuw, geweld en hysterie. Wat evenmin meewerkt is de bombastische muziek, die de even bombastische beelden nodeloos versterkt.

Gelukkig dan maar dat ‘Babylon A.D.’ in ieder geval als actiefilm voldoet. Het eerste half uur is een langgerekte aaneenschakeling van gevechten, explosies en ander grof geweld. Omdat het ook nog eens prima in beeld wordt gebracht, vliegen de negentig minuten voorbij. Des te spijtiger dat de film zoveel weg heeft van die vermaarde voorganger, en dat de onvermijdelijke vergelijking in zijn nadeel uitpakt. Want beoordeeld op zijn eigen merites is ‘Babylon A.D.’ een heel behoorlijke actiefilm.

Bioscooprelease: 25 september 2008