On the Doll (2007)

Regie: Thomas Mignone | 102 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Brittany Snow, Josh Janowicz, Stephen Sowan, Clayne Crawford, Shanna Collins, James Russo, Paul Ben-Victor, Eddie Jemison, Marcus Giamatti, Angela Sarafyan, Candice Accola, Chloe Domont

Indrukwekkende film over kindermisbruik en de uitwerking daarvan op de psyche van mensen . ‘On the Doll’ is door onsmakelijke details en rechtdoorzee conversaties voor Amerikaanse begrippen verre van preuts te beschouwen. Plastische scènes worden niet geschuwd en daardoor landt ‘On the Doll’ keihard, maar ligt de ongeloofwaardigheid op de loer. ‘On the Doll’ lijkt bovenal een schreeuw om aandacht te zijn in de wereldwijde problematiek van kindermisbruik en illegale seksindustrieën, waar we vaak alleen het topje van de ijsberg van kennen. Door middel van shockerende impressies gaat regisseur en schrijver Thomas Mignone verder dan dat topje om het grote publiek van de rauwe werkelijkheid te doen inzien. Daarbij slaat hij soms door naar de verheerlijking van gewelddadige wraakzucht door slachtoffers en het botvieren van hun revanche op de daders.

De personages in de film zijn toegeschreven op het effect van machtsmisbruik en het manipulatieve dat daardoor tussen dader en slachtoffer kan ontstaan. De geloofwaardige cast (Brittany Snow (‘Hairspray’), Josh Janowicz (“Cold Case”), James Russo (‘Public Enemies’), Angela Sarafyan (‘The Informers’) en vele anderen) heeft dit begrepen en acteert overtuigend vanuit zowel het oogpunt van het jonge meisje als de oude viezerik. Ze brengt daarmee de misselijkmakende gezagsverhouding in beeld tussen jonge kinderen en hen die eigenlijk een beschermende functie hadden moeten bekleden.

Regisseur Thomas Mignone blijft verre van melodramatische invloeden en weet puur door toedoen van elementaire filmingrediënten als cast en scenario een uitgebalanceerde spanningsboog te creëren die je tot aan de laatste minuut aan de buis gekluisterd houdt. ‘On the Doll’ doet met recht denken aan ‘8MM’ maar is minstens zo pakkend door de focus op de slachtoffers en door de band die je gedurende de film met hen opbouwt.

Dat Mignone met ‘On the Doll’ niet zou verzanden in zoet drama, kon van te voren worden verwacht. Want naast zijn jonge carrière als feature filmmaker, regisseert Migone al jaren videoclips voor hardrock- en heavy metal bands als Slipknot, System of a Down, Megadeth, om er maar een paar te noemen. Het provocerende karakter van dergelijke clips is ook te herleiden in deze film. ‘On the Doll’ werd terecht geselecteerd voor een aantal filmfestivals. De film zegt waar het op staat in de poging om een moeilijk onderwerp over te brengen. En daar is men in geslaagd. Door de soms buitengewoon (overbodige) huiveringwekkende scènes nam Mignone een risico. Maar tevens waardeerde hij ‘On the Doll’ daarmee op van een uistekend drama tot een spannende thriller, geschikt voor een breed publiek.

Tjeerd Kooistra