Out of the Furnace (2013)

Regie: Scott Cooper | 116 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Woody Harrelson, Dendrie Taylor, Carl Ciarfalio, Nancy Mosser, Christian Bale, Casey Affleck, Zoe Saldana, Sam Shepard, Bingo O’Malley, Tom Bower, Willem Dafoe, Bobby Wolfe, Charles David Richards, Forest Whitaker, John W. Kleer

De naam Scott Cooper zal bij de meeste filmliefhebbers niet gelijk een belletje doen rinkelen. Desondanks was hij met zijn regiedebuut ‘Crazy Heart’ medeverantwoordelijk voor de o zo welverdiende eerste Oscar van Jeff Bridges. Net zoals in zijn debuut is het in zijn nieuwe film ‘Out of the Furnace’ ook niet echt een geval van rozengeur en maneschijn. Desalniettemin heeft hij met namen als Christian Bale, Woody Harrelson, Casey Affleck, Zoe Saldana en Forest Whitaker een tot de verbeelding sprekende cast om zich heen verzameld om zo ook zijn tweede speelfilm tot een succes te maken.

De lokale staalfabriek in Pennsylvania is het werkterrein van Russell Baze (Christian Bale). Van zijn minimale salaris onderhoudt hij niet alleen zichzelf maar ook zijn stervende vader. Ook de gokschulden die broer Rodney (Casey Affleck) aan café-eigenaar Petty (Willem Dafoe) schuldig is neemt hij voor eigen rekening. Het ogenschijnlijk grauwe bestaan van Russell heeft toch een lichtpuntje in de vorm van zijn mooie vriendin Lina (Zoe Saldana). Maar door een ongelukkig ongeval belandt Russell enkele jaren in de gevangenis en bij zijn vrijlating is de wereld er niet beter op geworden. Broer Rodney, een oorlogsveteraan, neemt ondertussen via Petty deel aan ondergrondse knokpartijen om zo meer geld te verdienen. Dit brengt hem in contact met Harlan Degroat (Woody Harrelson), een man bij wie je liever geen schulden hebt.

Al vanaf de eerste scène wordt de toon gezet; een man wordt halfdood geschopt voor het bemoeien met een relationele ruzie. Ondanks dat het er hierna niet veel vrolijker op wordt, lijkt dit verhaal optimale omstandigheden te bieden voor de sterrencast. Van hoofdrol tot bijrol wordt er geschitterd in deze rauwe weerspiegeling van de arbeidersklasse in de Verenigde Staten. Loftuitingen dienen in het bijzonder uit te gaan naar Christian Bale, Casey Affleck en Woody Harrelson. De chemie tussen de ingetogen Bale en de onstuimige Affleck is buitengewoon meeslepend en Harrelson lijkt te zijn geboren voor de rol van de verachtelijke Degroat.

Het zijn ook niet de acteerprestaties waar ‘Out of the Furnace’ steekjes laat vallen. Het zwaarmoedige verhaal volgt op den duur gebaande paden waardoor een erg sterke opening enigszins tekort wordt gedaan. Een standaard wraakfilm ligt op de loer en maakt de film richting het einde voorspelbaar. De vele gelijkenissen met ‘The Deer Hunter’ qua toon en setting zullen de meesten ook niet ontgaan.

Regisseur Scott Cooper is visueel sterk aangelegd en laat geen moment onbenut om dit te tonen. Bij de grijze arbeidersomgeving van de staalfabriek wordt net te vaak stilgestaan maar de algehele look van de film is imposant door het gebruik van weinig kleur.

‘Out of the Furnace’ is een imponerende filmervaring met een cast in bloedvorm. Het ietwat voorspelbare slotstuk doet hier weinig aan af. Menig acteur zal Cooper inmiddels hoog op het lijstje hebben staan om mee samen te werken. En terecht.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 30 januari 2014
DVD- en blu-ray-release: 27 juni 2014