I, Frankenstein (2014)

Regie: Stuart Beattie | 92 minuten | actie, fantasie, science fiction | Acteurs: Aaron Eckhart, Yvonne Strahovski, Miranda Otto, Bill Nighy, Jai Courtney, Socratis Otto, Aden Young, Caitlin Stasey, Mahesh Jadu, Steve Mouzakis, Nicholas Bell, Deniz Akdeniz, Chris Pang, Kevin Grevioux, Bruce Spence

Nadat zo’n beetje alle klassieke filmmonsters de laatste jaren de revue hebben gepasseerd mocht het monster van Frankenstein natuurlijk niet worden overgeslagen. Een van de films waarin vampiers en weerwolven een grote rol spelen is ‘Underworld’ en laat van deze filmreeks schrijver/acteur Kevin Grevioux nou net verantwoordelijk zijn voor het stripboek waarop ‘I, Frankenstein’ is gebaseerd. Ook hier is de beste man van de partij als acteur naast hoofdrolspeler Aaron Eckhart, die de rol van het iconische monster op zich neemt. Hiernaast maakt Bill Nighy  met zijn rol als, hoe kan het ook anders, bad guy de connectie die ‘I, Frankenstein’ met ‘Underworld’ heeft af.

Net zoals in het klassieke boek van Mary Shelley is het monster van Frankenstein (Aaron Eckhart) een wezen dat uit lichaamsdelen van verschillende lijken bestaat en in 1795 tot leven is gewekt door Dr. Victor Frankenstein. Na de dood van zijn maker wordt hij aangevallen door demonen, maar gered door gargoyles. Deze gargoyles zijn in het leven geroepen door Aartsengel Michael om de demonen te bestrijden. Hun koningin Lenore (Miranda Otto) hernoemt het monster Adam en nodigt hem uit om zich bij hen te voegen, maar Adam weigert en zo begint zijn eeuwenlange zwerftocht. Door de eeuwen heen wordt hij continu opgejaagd door demonen, met als leider Prince Naberius (Bill Nighy), onwetend wat zij met hem van plan zijn. Totdat hij zich in de moderne tijd ongewild in de eeuwigdurende oorlog tussen gargoyles en demonen bevindt, maar aan welk leger zal hij zich binden?

Vaak word je als filmkijker meegenomen naar verschillende fantastische werelden. Als dit goed lukt dan staan je een mooie paar uur te wachten, maar als dit misgaat slaan ergernis en verveling toe. Je raadt het al, ‘I Frankenstein’ behoort tot de laatste categorie.

Waar te beginnen? Met de waardeloze verhaalvertelling of toch de totaal ongeloofwaardige invulling van het monster van Frankenstein? Nee, een van de grootste irritaties van ‘I, Frankenstein’ is toch wel de tergende dialogen. De enige die lijkt te weten waarmee hij te maken heeft is Bill Nighy, die vaak zijn tenenkrommende teksten met een knipoog lijkt te brengen. Hoe de overige castleden zonder gêne hun teksten uit hun mond weten te krijgen is een raadsel. Aaron Eckhart probeert nog wat zijn rol te maken maar zijn personage mist het inlevingsvermogen wat het originele monster zo goed maakte. Zijn uiterst gespierde personage lijkt ook niet op zijn plaats. Één aspect van het monster van Frankenstein lijkt wel over te zijn gekomen: de apathische houding die beginnend regisseur Stuart Beattie lijkt te hanteren.

Zelfs de CGI, waar de film zwaar op leunt, stelt vaak teleur. Sommige gevechten zijn wel goed te pruimen, maar de lachwekkende maskers die de demonen op lijken te hebben blijven een doorn in het oog. Ook de plichtmatige 3D-conversie is hier – totaal overbodig – present. Het blijft vreemd dat veel films soms wel tot een jaar toe worden uitgesteld voor een vaak overbodige gimmick.

Zelfs fans van het genre, dat ook ‘Resident Evil’ en ‘Underworld’ tot zich mag rekenen, staat met ‘I, Frankenstein’ een ontgoochelende ervaring te wachten. Het ongeïnspireerde gegeven, belabberde script en talloos opgewekte vraagtekens zorgen ervoor dat ‘I, Frankenstein’ niet eens tot de categorie guilty pleasures behoort. Het tot leven wekken van het monster van Frankenstein is dit keer tragisch mislukt.

Scott van der Winden

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 30 januari 2014