Paul Blanca, Deze film redt je leven (2023)

Recensie Paul Blanca, Deze film redt je leven CinemagazineRegie: Ramón Gieling | 85 minuten | documentaire

De in 2021 overleden fotograaf Paul Blanca was onderdeel van de ruige Amsterdamse postpunk-, krakers- en kunstenaarswereld van de jaren tachtig, beschreven door Joost Zwagerman in zijn roman ‘Gimmick’. Zwagerman beschreef in zijn boek onder meer hoe een naar Blanca gemodelleerd karakter een galeriehouder probeert te vermoorden.

De zoon van een Nederlandse moeder en een vroegtijdig uit beeld verdwenen Antilliaanse vader werd bekend bij het grote publiek omdat hij werd beschuldigd van de bomaanslag in 1994 waarbij kunstschilder Rob Scholte beide benen verloor. Bij zijn arrestatie stond Blanca met een alarmpistool te zwaaien. Hoewel de misdaad nooit werd opgelost, werd hij persona non grata.

Ramón Gieling (‘Johan Cruijf: en un momento dado’) ging op zoek naar de mens achter de kunstfotograaf met de gewelddadige reputatie, die hij kende als ‘zwerver’ uit zijn eigen buurt. In de serene documentaire ‘Paul Blanca, deze film redt je leven’ komen meerdere generatiegenoten aan het woord, waaronder de in september 2023 overleden fotograaf Erwin Olaf.

‘Paul Blanca, deze film redt je leven’, passend in zwart-wit, getuigt van een grenzeloos karakter dat vrouwen opsluit in een kast, detentie vanwege geweldsdelicten, een door angst gefnuikte carrière en vijandschap, onder meer met de meer succesvolle Scholte. Blanca wordt door Olaf tegelijkertijd beschouwd als een van de grootste talenten uit de scene en een voorbeeld.

De Amerikaanse fotograaf Robert Mapplethorpe, ex-partner van Patti Smith, noemde Blanca ‘a god in New York’. Hij ontmoette begin jaren tachtig twee mensen die van grote invloed waren op zijn carrière: kunstenares Eva Veldhoen bracht Blanca in contact met het circuit en choreograaf Hans van Manen werd zijn mentor.

Ook zij komen aan bod, net als de redelijk goed geconserveerde Blanca zelf in de laatste jaren. In zijn werk staan mensen geportretteerd als classicistische beeldhouwwerken centraal, met onder meer een indrukwekkend zelfportret van een ruggelings verbeelde, naakte man die zijn oude moeder draagt. Het werk en de mens: een wereld van verschil, maar nooit te scheiden.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 19 oktober 2023