QT8: The First Eight – 21 Years: Quentin Tarantino (2019)

Recensie QT8: The First Eight CinemagazineRegie: Tara Wood | 101 minuten | documentaire | Met: Zoë Bell, Louis Black, Bruce Dern, Robert Forster, Jamie Foxx, Richard N. Gladstein, Samuel L. Jackson, Jennifer Jason Leigh, Diane Kruger, Lucy Liu, Michael Madsen, Eli Roth, Tim Roth, Kurt Russell, Stacey Sher, Scott Spiegel, Christoph Waltz, Quentin Tarantino

We leven in donkere tijden. Niet vanwege een virus of het feit dat in de cinema bloederig geweld getoond wordt sinds ‘Reservoir Dogs’. Nee: ‘Kunnen we Quentin Tarantino’s werk nog wel los zien van het monster dat Weinstein heet?’, vragen sommige media zich af. De makers van ‘QT8: The First Eight’, een documentaire over de eerste acht speelfilms van de meester, hebben geen last van mosterd na de maaltijd, en laten ons op vlotte wijze deelgenoot zijn van het genie dat Quentin heet.

OK, het is Hollywoodse hagiografie, maar sommigen verdienen het. ‘QT8′ is een handzaam werkje als het gaat om het samenvatten van de hoogtepunten uit het oeuvre van Tarantino. Vele hoofdrolspelers komen aan het woord, in dienst van het moment dat Quentin hen gunde – niet andersom. Al die zogenoemde B-acteurs, zoals Michael Madsen, Tim Roth en Robert Forster, mogen vaker worden geïnterviewd zoals hier; vooral Madsen heeft zinnigs te melden over de Weinstein-affaire. “It’s the end of an era.”

Meerdere carrières werden uit het slop gehaald door filmvreter Tarantino. ‘John Travolta was talking to babies when he became Vincent Vega’, zo klinkt het. En wist u dat Clarence in het oorspronkelijke script van ‘True Romance’ sterft? Dat kon natuurlijk niet in het Hollywood van 1993. Een jaar later liet Tarantino Vincent Vega halverwege ‘Pulp Fiction’ al creperen. Quentin had de filmwereld zodanig op de kop gezet met zijn Nouvelle Violence, dat de ster midden in het verhaal kon verdwijnen, en het publiek het slikte.

Eigenlijk is dat een indrukwekkender resultaat dan de voortschrijdende acceptatie van geweld door de kijker, wat niet alleen aan QT is toe te schrijven en op zijn best in dienst staat van een doel. Zoals in ‘True Romance’ het in elkaar slaan van Alabama (Patricia Arquette) als zij Clarence (Christian Slater) weigert te verraden uiteindelijk romantisch wordt, juist omdat het gedetailleerd in beeld wordt gebracht – een van de beste scènes uit de filmgeschiedenis.

NB: Deze docu werd in 2016 geïnitieerd onder auspiciën van de Weinstein Company. Na het faillissement staakte de productiemaatschappij die de boedel overnam (Lantern Entertainment) de verkoop van de film en nam maker Wood de film terug in beheer voor productie.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 1 oktober 2020
DVD-release: 17 september 2021