Saving General Yang (2013)

Regie: Ronny Yu | 103 minuten | actie, thriller | Acteurs: Ady An, Adam Cheng, Ekin Cheng, Vic Chow, Xin Bo Fu, Raymond Lam, Vivi Lee, Bryan Leung, Chen Li, Bing Shao, Apple Wang, Chun Wu, Fan Xu, Bo Yu

Meestal denk je bij de woorden ‘gebaseerd op een waar gebeurd verhaal’ aan sentimentele tranentrekkers en suikerzoete romances. In het geval van ‘Saving General Yang’ moet je aan brute veldslagen, stoere mannen en rivieren van bloed denken. Blijkbaar ook gebaseerd op ware feiten.

In ‘Saving General Yang’ draait het om de gelijknamige, Chinese generaal. Als hij gevangen wordt genomen door de vijand, moeten zijn zeven zonen alles op alles zetten om hun pa te redden. Samen met 3000 soldaten trekken ze ten oorlog tegen de noordelijke nomadische natie Liao.

In China is men – net als Amerika – dol op moedige krijgers met patriottische inborst. Als deze mannen van stavast ook nog eens goed kunnen knokken, wordt de heldenverering nòg groter. Het is duidelijk dat regisseur Ronny Yu niet erg geïnteresseerd is in karakterontwikkeling, maar des te meer in fraaie plaatjes en brute veldslagen. Deze film ziet er verzorgd uit en de decors zien er geweldig uit. De vechtscènes mogen er ook zijn en worden op spectaculaire wijze in beeld gebracht. Verwacht geen zwiepende camera of andere quasihippe trucs. De actie is overzichtelijk gefilmd.

Visueel gezien valt er niets verkeerds over deze productie te zeggen. ‘Saving General Yang’ is een sterke actiefilm, maar mist een hart. Dat komt door het gebrek aan goed uitgewerkte personages. Je bouwt geen band met hen op. Het gaat hier om eendimensionale vechtersbazen die enkel lijken te leven om te kunnen vechten voor hun vader(land). Opgeklopte heldenmoed en een opdringerige,  gevoelig bedoelde soundtrack moet doorgaan voor emotie maar Yu slaat de plank mis. De ‘gevoelige’ scènes halen de vaart uit de film en doen je juist meer snakken naar de coole actiescènes. Die passages vormen het bestaansrecht van deze film, maar helaas duren deze te kort.

‘Saving General Yang’ is vermakelijk, maar niet meer dan dat. De film oogt geweldig, maar mist impact en een eigen gezicht. Kung fu fans kunnen hier vast wat mee, maar liefhebbers van diepgang kunnen deze knokfilm rustig aan zich voorbij laten gaan.

‘Saving General Yang’ verschijnt donderdag 19 december 2013 op DVD en blu-ray.