Snails in the Rain (2013)

Regie: Yariv Mozer | 85 minuten | drama | Acteurs: Liron Argaman, Yaron Biton, Shak Brenner, Eyal Cohen, Adi Douiev, Itay Gonen, Aya Hirsch, Yoni Ittiel, Irit Kashani, Eyal Kentov, Eran Lev, Guy Lubelchik, Sivan Malka, Yariv Mozer, Orit Nahari, Yehuda Nahari, Hava Ortamn, Ron Paran, Yoav Reuveni, Moran Rosenblatt, Lior Soroka, Stav Strashko, Dana Tross, Amir Wolf, Ori Yaniv

Yossi Avni-Levy (1962) is een Israëlische schrijver en diplomaat, die bekend is om zijn korte verhalen die zich afspelen binnen de joodse homogemeenschap. De eerste bundel van de uit een Iraanse moeder en een Afghaanse vader geboren Avni, ‘The Garden of Dead Trees’ (1995), zorgde voor de nodige controverse, en niet alleen vanuit de hoek van de orthodoxe sefardische joden. Ook de Israëlische gay community bekritiseerde zijn werk, omdat Avni beschrijft dat het binnen zijn eigen (sefardisch-joodse) gemeenschap nog steeds niet vanzelfsprekend is dat je als homoseksueel uit de kast kunt komen. Velen leven een dubbel leven of onderdrukken hun homoseksuele gevoelens. Documentairemaker Yariv Mozer – bekend van onder meer de film ‘The Invisible Men’ (2012), over homoseksualiteit binnen het Israëlische leger – raakte dusdanig geïnspireerd door het werk van Yossi Avni-Levy, dat hij besloot ‘The Garden of Dead Trees’ te gebruiken als basis voor zijn eerste speelfilm, ‘Snails in the Rain’ (2013).

Tel Aviv, de zomer van 1989 (het pre-emailtijdperk!). Centraal in ‘Snails in the Rain’ staat de knappe 25-jarige student Boaz (internationaal fotomodel Yoav Reuveni in zijn eerste filmrol). Hij heeft een relatie met de al even mooie Noa (Moran Rosenblatt) en de twee lijken erg gelukkig met elkaar. Maar schijn bedriegt; Boaz zit behoorlijk met zichzelf in de knoop. Hij ontvangt namelijk sinds kort liefdesbrieven van een onbekende man en door die brieven raakt hij behoorlijk van slag, en zelfs opgewonden. Boaz twijfelt over zijn relatie en vooral over zijn seksualiteit. De steeds intenser en passievoller wordende brieven rakelen bovendien gebeurtenissen uit zijn verleden op, waardoor hij nog meer gaat twijfelen over wie hij is en of Noa wel degene is met wie hij verder wil. Noa merkt uiteraard dat er iets aan de hand is met haar geliefde en begint steeds meer te lijden onder zijn frustraties. Wanneer de anonieme briefschrijver in de gaten krijgt in hoeverre Boaz verscheurd raakt door zijn epistels, stelt hij hem voor een ultimatum…

‘Snails in the Rain’ handelt over precies die thema’s die ook Yossi Anvi-Levy bezighouden: seksualiteit, obsessie en onderdrukking van gevoelens. Mozer heeft een aardige draai aan het verhaal gegeven door pas aan het einde te verklappen wie de brieven stuurt. Maar eigenlijk gaat het daar niet om; iedereen had in dit geval Boaz aan het twijfelen kunnen krijgen over zijn geaardheid en dat heeft alles te maken met wat er vroeger, tijdens zijn dienstjaren, is gebeurd. De brieven zijn slechts een middel om zijn interne worsteling mee aan te zwengelen. Niet voor niets ziet Boaz in elke man die naar hem kijkt een mogelijke afzender van de brieven. Een fotomodel in de hoofdrol is vaak vragen om problemen, maar Yoav Reuveni komt verrassend goed voor de dag als de met zichzelf in tweestrijd zittende Boaz. Regisseur Mozer, die in de film te zien is als professor Richlin, laat geen mogelijkheid onbenut om Reuveni met ontbloot torso in beeld te brengen. Dat vele bloot is niet echt nodig, maar hoort wel een beetje bij een film als deze. Moran Rosenblatt, die de ondankbare taak heeft Boaz’ vriendin Noa te spelen, speelt haar rol opmerkelijk sterk. Boaz laat haar geen moment toe tot zijn innerlijke wereld, maar ze is wel degene op wie hij zijn frustraties botviert.

Dankzij prima acteerwerk, sympathieke personages en een gedegen, licht-poëtisch script biedt ‘Snails in the Rain’ een interessante kijk op de interne worsteling van een jongeman met zijn identiteit en seksualiteit.

‘Snails in the Rain’ verschijnt maandag 24 maart 2014 op DVD.