Speed (1994)

Regie: Jan de Bont | 116 minuten | actie, thriller | Acteurs: Keanu Reeves, Sandra Bullock, Dennis Hopper, Joe Morton, Jeff Daniels, Alan Ruck, Beth Grant, Carlos Carrasco, Glenn Plummer, Richard Lineback, Hawthorne James, David Kriegel, Natsuko Ohama, Daniel Villareal, Simone Gad

‘Speed’ is het regiedebuut van de Nederlandse cameraman Jan de Bont. Op de Filmacademie in Amsterdam leerde hij regisseur Paul Verhoeven kennen. De twee maakten samen in Nederland en later in de Verenigde Staten succesvolle films, zoals ‘Turks Frui’t (1973) en ‘Basis Instinct’ (1992). Voor De Bont kwam wederom een droom uit, toen hij ‘Speed’ mocht regisseren. Hierna volgde ‘Twister’ (een Steven Spielberg-productie), ‘Speed 2’, ‘The Haunting’ en de bioscoophit van vorig jaar ‘Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life’.

‘Speed’ was niet alleen goed voor De Bont, maar maakte ook wereldsterren van Sandra Bullock en Keanu Reeves. Voor Bullock was ‘Speed’ haar echte doorbraak. Hierna speelde ze in een aantal succesvolle spannende films, zoals ‘The Net’ en ‘A Time to Kill’. Maar ze is vooral bekend van de (romantische) komedies, zoals ‘While You Where Sleeping’, ‘Hope Floats’, ‘Miss Congeniality’ en ‘Two Weeks Notice’. Keanu Reeves is momenteel in de bioscoop te bewonderen als de sexy dokter Julian Mercer in ‘Something’s Gotta Give’, waarin hij verliefd wordt op de twintig jaar oudere Diane Keaton.

‘Speed’ is een spannende film in de lijn van ‘Die Hard’ – waar De Bont eveneens aan meewerkte. De film zit vol actie, misschien wel een beetje te vol. Het begint met een lift vol gijzelaars die naar beneden dreigt te vallen door een bom, geplaatst door de bad guy. Een half uur verder begint de actie waar het allemaal om draait: de bom in de bus. Alle passagiers zijn gered, maar de bad guy is nog niet gepakt en daar is nog een achtervolging in de metro voor nodig. Dat neemt niet weg dat het vermakelijk is om naar te kijken. De acteurs, vooral bad guy Dennis Hopper, spelen geweldig.

Zoals altijd werd ook het succes van ‘Speed’ zo veel mogelijk uitgemolken. Er volgde een sequel, ‘Speed 2: Cruise Control’ in 1997, geschreven, geproduceerd en geregisseerd door Jan de Bont. Sandra Bullock was wederom van de partij, waar ze later spijt van had. Keanu Reeves ging liever on tour met zijn band Dog Star. Geen slechte keus, want het tweede deel is veel minder goed dan de eerste, om maar niet te zeggen slecht.

Roosmarijn Andringa

Bioscooprelease: 18 augustus 1994