Star Trek Beyond (2016)

Regie: Justin Lin | 122 minuten | actie, avontuur, science fiction, thriller | Acteurs: Chris Pine, Zachary Quinto, Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho, Anton Yelchin, Idris Elba, Sofia Boutella, Joe Taslim, Lydia Wilson, Deep Roy, Melissa Roxburgh, Anita Brown, Doug Jung, Danny Pudi, Kim Kold, Fraser Aitcheson, Matthew MacCaull, Emy Aneke, Shohreh Aghdashloo

Aan het einde van het teleurstellende ‘Star Trek Into Darkness’ vertrok de USS Enterprise voor een vijf jaar durende missie. Als we de draad weer oppakken in ‘Star Trek Beyond’, is het vlaggenschip van de Federation bijna drie jaar onderweg. Kapitein James T. Kirk (Chris Pine) is zijn enthousiasme voor de missie wel kwijt en overweegt om een andere positie te accepteren. In zijn plaats ziet hij in zijn eerste officier Spock (Zachary Quinto) een goede plaatsvervanger. Die heeft echter op zijn beurt het idee opgevat om zich in te zetten voor zijn ras op de planeet New Vulcan, nadat hij gehoord heeft dat Spock Prime (Leonard Nimoy, in een foto cameo) is overleden. De Enterprise is onderweg naar het gigantische ruimtestation Yorktown in een uithoek van de door de Federation beheerste ruimte voor rust en bevoorrading.

Veel tijd om hun stappen te overdenken en toekomstplannen met elkaar te delen, hebben ze niet, want bijna zodra de Enterprise aanmeert in Yorktown, moeten ze alweer in actie komen. Hun hulp wordt ingeroepen na de mysterieuze verdwijning van een schip in een gaswolk. Kirk en zijn bemanning gaan op onderzoek uit, maar komen voor hete vuren te staan als de Enterprise wordt aangevallen door de kwaadaardige Krall (Idris Elba). De bemanning probeert te ontsnappen in de reddingscapsules, terwijl het schip – niet voor het eerst in de filmreeks – de actie niet echt ongeschonden doorkomt.

‘Star Trek Beyond’ is het dertiende deel alweer in de reeks van ‘Star Trek’  films en de derde film in de reboot reeks die in 2009 startte. Het is een luchtige zomerfilm met veel actie en een vleugje humor, die het vooral moet hebben van de interactie tussen de hoofdrolspelers. De belangrijkste crewleden worden in groepjes opgeknipt en dat idee pakt goed uit: Kirk gaat samen met Chekov (Anton Yelchin) op onderzoek uit, Sulu (John Cho) en Uhura (Zoe Saldana) worden gevangen genomen en proberen meer te weten te komen over Krall en diens motieven. Intussen strandt Scotty (Simon Pegg) aanvankelijk alleen, maar komt hij al snel de eveneens gestrande alien Jaylah (Soufia Boutella) tegen. De meeste lol valt er echter te beleven aan de interactie tussen dokter ‘Bones’ McCoy (Karl Urban) en een gewond geraakte Spock. Het gehakketak tussen de uit de heup schietende scheepsarts en de rationele half-Vulcan is een absolute smaakmaker. Het geeft acteur Urban (die stevig baalde van zijn beperkte rol in deel 2) in zijn versie van Bones weer wat om handen en hij is een prima tegenwicht voor Quinto’s Spock.

Het script werd mede geschreven door Simon Pegg, een groot fan van ‘Star Trek’.  (En die niet geheel toevallig zijn Scotty meer leuke scènes toebedeelt dan in de vorige twee films). Pegg weet goed wat de fans willen zien en brengt zijn voorliefde zeker naar voren in de kleinere momenten. De ingrediënten voor een uitstekende ‘Star Trek’ film zijn daarmee allemaal aanwezig en hoewel ‘Star Trek Beyond’ een verbetering is ten opzichte van ‘Into Darkness’, weet de film niet helemaal te overtuigen. De film wordt niet meer dan de som der delen. Deels ligt dat aan een overdadig gebruik van CGI en flitsend gefilmde actiescènes die soms maar moeilijk te volgen zijn. Deels wellicht ook aan de volgende (*gaap*) megalomane schurk die een appeltje te schillen heeft met de Federatie. Idris Elba is een fantastische acteur, maar is hier a) onherkenbaar en b) heeft totaal geen memorabele rol. Regisseur Justin Lin staat – na een “artsy” start – inmiddels bekend om zijn ‘Fast & The Furious’ films waarbij actie, duizelingwekkende stunts en een razendsnelle montage centraal staat. Dat is in deze film heel goed te merken.

Wat ‘Star Trek Beyond’ vooral parten speelt, is dat het door dit alles niet echt als ‘Star Trek’ voelt. De morele dilemma’s en de filosofische vraagstukken worden aangestipt, maar niet uitgediept. Een oneindig universum vol met verwondering en ontdekkingen? De makers refereren hier en daar weliswaar aan de wortels van wat Star Trek nu zo goed maakte, maar het verdrinkt algauw in de o zo bekende gevechten, explosies en zogenaamde levensbedreigende situaties die we allemaal in talloze andere films hebben gezien. Het enige verschil is dat we meeleven met bekende personages. Geliefde personages, die minstens zo belangrijk zijn voor de films en tv-series als de vraagstukken van het exploreren van het heelal. Dat maakt het hoop goed, dat maakt het misschien wel een goede film, maar dat maakt het nog geen goede ‘Star Trek’ film. Het ergste verwijt is wellicht nog wel dat je de film eigenlijk meteen weer vergeten bent.

‘Star Trek Beyond’ is opgedragen aan icoon Leonard Nemoy en aan Anton Yelchin, die hier als Chekov één van zijn laatste rollen speelde, voordat hij op tragische wijze om het leven kwam door een ongeluk met zijn auto.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 21 juli 2016
VOD-release: 7 december 2016